Fler svenskar hamnar i skuldfällan. Under årets första sex månader fick Kronofogden in närmare 580 000 krav på obetalda skulder, så kallade ansökningar om betalningsföreläggande.

Det är betydligt fler betalningsförelägganden än förra året. Kravens sammanlagda skuldbelopp har ökat med 12,7 procent till drygt 9 miljarder kronor, vilket är den högsta siffran någonsin.

Ökar efter Black Friday

Under november och december haglar det av kampanjer och shoppingdagar i handeln. Som en följd är det många som överkonsumerar –och sedan får det svårt att betala räkningarna i januari.

Den tendensen såg inkassobolaget Alektum förra året. Antalet inkassoärenden ökade med 20 procent i januari 2019 jämfört med en genomsnittlig månad föregående år.

Ökningen är en direkt följd av förra årets shopping under Black Friday, enligt bolaget. Enligt Anders Svensson, inkassochef på bolaget är det många svenskar som drar på sig skulder och får svårt att betala tillbaka.

Det är varken glädjande för oss eller våra uppdragsgivare, och det sätter konsumenten i en ekonomisk knipa.

Det finns ingen aktör som vinner på en överskuldsättning. Tvärtom förlorar alla på det, anser han.

Jag tror att man som företagare måste göra bra och kloka kreditbedömningar, och handeln behöver se till att bidra till en mer hållbar shopping.

Företag har ansvar

Den enskilde kommer inte undan sitt ansvar i skuldsättningen. Men företagen måste trots allt sträva efter att få ett långsiktigt förhållande till sina kunder, anser Anders Svensson.

Rådet han ger till konsumenter är att se till att ha en budget och en buffert.

Många spontanköper, mitt tips är därför att göra en budget och prioritera inköpen utifrån den. Det är också viktigt är att ha en liten buffert, på mellan 5 000 och 10 000 kronor. Då kan man göra det där klippet, och dessutom klara mindre oförutsedda utgifter.
Årets Black Friday faller nära inpå julhandeln, vilket gör att konsumenten kan behöva välja en av dem att lägga sina pengar på. Annars är risken att man står och inte har råd med några julklappar.

Kan bli värre i år

Anders Svensson väntar sig samma utveckling med skenande inkassoärenden till följd av shoppinghögtiden även i år. Att Black Friday dessutom växt sig större som fenomen i Sverige talar för att det kan bli ännu fler.

Det har gått från att vara som störst inom elektronikkedjor och teknikprodukter till mer vanlig e-handel med kläder och heminredning. Då blir det också en bredare målgrupp.

Alektum finns i 18 länder, och bolaget har även noterat landsspecifika skillnader.

Sverige har haft lättare att ta till sig den amerikanska seden med Black Friday än våra nordiska grannländer, när vi ser till antalet inkassoärenden.