Vid årets öppna hus presenterades flera nyheter. Rektor TangraBrussander bjöd på två pass föräldramöte light. Samtidigt presenterade eleverna och lärare de olika programmen, elever visade sina ungdomsföretag och skolan bjöd på tacobufé.

– Eleverna får väldigt mycket information inför gymnasievalet men för föräldrarna som står bredvid och ska stötta dem finns kanske inte lika mycket information. Därför vill vi satsa på kortare föräldramöte där de vuxna kan få veta mer och ställa frågor. Då kanske de känner att de kan hjälpa sina barn bättre, säger TangraBrussander.

Över 200 personer kom under kvällen. Skolans mål är att öka antalet elever till cirka 290 stycket. Det betyder att det finns plats för cirka 120 elever i årskurs ett.

Artikelbild

| PartyKidz UF ska erbjuda evemang och aktiviteter för barn. Tre av ideskaparna bakom är Amanda Svensson, Linn Jansson och Tilda Gustafsson.

– Vi vill satsa på att ha rena klasser, en klass med ekonomi och en med samhällskunskap. Sedan har vi nya satsningar på profiler inom en del program, säger TangraBrussander.

Juridik, global profil, kriminologi, affärsjuridik och internationella relationer är några av de nya kurserna som erbjuds. Dessutom ger rektorn skolmaten många varma ord.

– Vi är stolta över vår skolmat och jag hör aldrig eleverna klaga, säger TangraBrussander.

Eleverna som går sista året på ekonomiprogrammet presenterade sina egna företag.

Artikelbild

| 20?000 pizzakartonger med reklam. Det ska Philip Jansson, Martin Ehringer, Hugo Ödman och Albin Bärlund börja med som marknadsföringsprojekt.

PartyKidz UF ska erbjuda lek och evenemang för barn i åldrarna fem till sju år. Vinterfest med jultema blir deras första.

– Det är inte alla barn som blir bjudna på barnkalas. Det här är fester dit alla är välkomna. Tanken är att barn och föräldrar ska få en möjlighet att lära känna fler, säger Tilda Gustafsson.

Artikelbild

| På torsdagen höll Bergska gymnasiet öppet hus. Nu presenterar de fler kurser och inriktningar.

De ska ta kontakt med skolor och förskolor.

– Tanken med vårt företag är inte att tjäna pengar utan att göra något bra för samhället, säger Linn Jansson.

Artikelbild

| Maja Larsson och Wilma Andersson är mycket nöjda med Barn- och fritidsprogrammet. Praktiken gör att de får in en fot i arbetslivet.

Tjejerna tyckte det var svårt att välja vad de skulle satsa på när de skulle skapa sitt företag. De ville att alla skulle brinna för temat och nu är det så.

– Det här kommer att ta mycket tid men det ska bli roligt, säger de.

Artikelbild

| Presentera idrott istället för att sitta framför skärmen är killarnas idé. Företaget Rörelse UF görs av bland annat Calle Molund, Elias Axelsson och Dana Mostafaie.

Rörelse UF är ett företag där några killar riktar sig till yngre barn för att presentera olika sportföreningar bland annat innebandy, friidrott och badminton.

– Vi har också känt att det var tomt på fritiden. Att man satt hemma och gjorde ingenting eller hamnade bakom en skärm. Därför vill vi presentera olika idrotter, säger Dana Mostafaie.

– Alla ska få känna glädjen över att vara med i ett lag, säger Elias Axelsson

De är själva engagerade i olika idrotter och tycker om föreningslivet. Nu ska de låta yngre skolelever få pröva olika sorters idrott för att presentera ett mer varierat utbud.

– Vi valde bort hockey, fotboll och bandy direkt. Det är stora sporter som många känner till, säger Elias Axelsson.

.

Reklambolaget är gänget som ska hjälpa företag med marknadsföring. Killarna börjar med att trycka upp 20 000 pizzakartonger som en pizzeria i Finspång ska få.

– Tanken är att sälja reklamplats på pizzakartongen. Mellan 800 och 1800 pizzakartonger lämnas ut här i Finspång per vecka, ibland mer. Vi blev förvånade över att det var så mycket, säger Martin Ehinger.

Från början hade de en annan idé kring företagandet men den fungerade inte.

– Vi fick börja om. Det var lite frustrerande men nu är vi igång igen, säger Martin Ehinger.