Detaljrika collage av Mäkilä

Mia Mäkilä har tagit sina helvetesskildringar i form av collage till Rejmyre Folkets hus för utställningen Holiday in Hell.

1 mars 2008 00:16
-Var jag för stiff, undrar Mia Mäkilä och försöker avgöra hur den nytagna bilden på henne ser ut i fotografen Håkan Sjöströms kamera.

 

Den omsorg hon visar bilden av henne är ingen slump. Mia Mäkilä är konstnär och imagemakare. Hennes collage, vare sig de är traditionella eller digitala, myllrar av detaljer men koncentrerar sig på de stora motiven: död, sex, våld och skräck.

 

 

På söndagen öppnar hennes utställning Holiday in Hell
i Rejmyre Folkets hus. Mia Mäkilä säger att hon oroar sig för hur hennes konst ska tas emot på en sådan liten ort. Men riktigt så skandalös som hon vill utmåla den är den inte, titlar som Kinky Flowers, The Sperm Machine och Holiday in Hell till trots.

 

För Mia Mäkilä arbetar med konst- och filmhistorien som bakgrund när hon iscensätter sina kompositioner.

 

-Film är magi...hur ska man förklara det. Och nån gång skulle jag vilja göra film men det är ett berg att bestiga.

 

Hitchcockreferensen i den mörka bilden där två kvinnogestalter omsvärmas av och nästan helt täcks av fåglar, varav många är flamingor, är en bild.

 

 

I de mer färgsprakande bilderna händer det andra saker: ett collage visar en brinnande stad och ur en port går ett blodigt spår fram till en figur. I spåret är ordet Alone skrivet ett flertal gånger. Och hennes porträtt av Judit visar en kvinnogestalt med Pomperipossanäsa, en eldslukande och bloddrypande mun och ur hennes sköte kommer orden Hate, Lies, War.

 

-Den är bara too much, säger konstnären själv om bilden men säger också att hon inte är ute efter att provocera, sådant är för tråkigt.

 

De digitala collagen utskrivna på fotopapper som Mia Mäkilä skapar med hjälp av programmet Photoshop hämtar också sina motiv från folksagan. Hennes detaljerade collage inspirerat av Hans och Greta visar bara häxans rynkiga handryggar och pepparkakshuset ligger i en mörk skog där polkagrisstänger hänger från träden, lyxiga chokladaskar blottar sitt inre och två flamingor har godissprutande trumpeter som huvuden.

 

-När jag fick tillbaka den här bilden från tryckeriet var himlen alldeles mörk, neonskylten på pepparkakshuset syntes för mycket. Jag fick be dem att göra om det, säger hon.

 

Collagen skapas alltid på samma sätt, oavsett om de är traditionella eller digitala.

 

-Först skissar jag, sen skapar jag, sen städar jag bort det som jag inte tycker ska vara med och sedan höjer jag upp den, säger hon och visar på spåren av rinnig färg, tills bilden bara är för mycket.

 

Utställningen Holiday in Hell har också visats i Stockholm, men många av verken här är nya eftersom en del såldes i Stockholm. De sista verken spikas på plats. Sedan är allt klart för vernissage. Mia Mäkilä tittar åter in i kameran för att studera bilderna av sig själv.

 

-Ta den där jag ser flirtig ut och inte nån där jag visar tänderna, säger hon.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!