Köp in Ipads istället för laptops

"Jag ser ingen fördel med att ge en dator till varje elev. Det blir bara en tung otymplig sak man ständigt måste ta med sig till skolan. Jag tycker man istället ska investera i en iPad till varje elev," skriver Alexander Biörsmark.

11 februari 2011 00:00

Konkurrensen mellan gymnasieskolorna är stor och det har lett till att skolorna har utvecklat olika sorters knep till att locka till sig elever. De kommunala skolorna har arbetat flitigt med varandra för att gemensamt skapa en större bredd när man väljer kommunalt. Friskolorna är dock mer fristående varandra och erbjuder då istället andra förmåner.

Ett väldigt populärt knep att ta till som friskola är att erbjuda en bärbar dator åt varje elev, vilket jag måste erkänna var ett väldigt intressant erbjudande när jag stod inför valet av gymnasium. Nu har en fågel viskat i mitt öra och sagt att även de kommunala skolorna ser över ifall det är relevant att de också ska ge en bärbar dator till deras elever. Då lyder min fråga, när ska vi börja fokusera på att leverera bra skola istället för bra datorer?

Jag har funderat mycket kring det här och jag ser ingen fördel med att ge en dator till varje elev. Det blir bara en tung otymplig sak man ständigt måste ta med sig till skolan. Jag tycker man istället ska investera i en iPad till varje elev. Jag har bara lekt med tanken, men möjligheterna finns där. Skrivningar är ett praktexempel på hur en iPad skulle kunna underlätta för både eleven och läraren.

Det som krävs för att detta ska kunna bli verklighet är en programvara som är direkt designad till detta ändamål. Programmet ska fungera så att när du sätter ingång det så ska all internetkommunikation hindras och möjligheten till att söka upp information på nätet försvinner. När programmet startas så öppnas endast ett vitt papper, ett tangentbord samt grundläggande inställningar som är tillåtna att använda (typstorlek, tabbar, och så vidare). Tänk er ett Microsoft Word från 1995 utan något rättstavningsprogram. Eleven får alltså ingen hjälp till att fullborda sin text.

När eleven skrivit klart sitt arbete så stänger han ner programmet, när programmet stängs ner skickas hans arbete direkt till hans lärare i ämnet via e-mail. När arbetet tas emot genomgår det två processer, den första går igenom all text för att se ifall han kopierat något stycke från internet, ifall han hade med sig information in i skrivsalen, i det andra steget går texten igenom ett rättstavningsprogram som markerar alla stavfel åt läraren. Detta underlättar rättning för läraren vilket gör att det kan bli mer effektivt och eleverna kan få sina rättade texter snabbare än vad man får idag.

Det låter kanske lite Star Wars, men tro mig: sånt fixare en programmerare utan problem.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!