Black Friday största e-handelsdagen

Readagen Black Friday slår nytt rekord när det gäller e-handel i Sverige. Dagen har blivit etablerad hos nätbutikerna och kunderna sitter uppe och väntar vid tolvslaget.

26 november 2016 16:25

Black Friday har kommit att bli den starkaste dagen för e-handeln i Sverige.

Det är den enskilt starkaste dagen. De dagarna som är starkast är den här dagen och under julperioden. Förra året var det här den starkaste dagen så det kommer det förmodligen att vara i år också, säger Daniel Larsson, vice vd för Dibs, som hjälper företag med betalningar på nätet.

Dibs sitter, enligt Daniel Larsson, med mer än hälften av transaktionerna i e-handeln i Sverige. Tillsammans med jämförelsesajten Prisjakt har man analyserat årets Black Friday-handel. I år ökade de enskilda inköpen med 21 procent jämfört med samma dag i fjol.

Konsumenterna förberedda

Siffrorna är ännu inte sammanställda, men Daniel Larsson bedömer att det kan ha handlats för runt en miljard kronor under dygnet hos deras företagskunder. Dygnet innan handlade det om 300 miljoner kronor.

Det som är tydligt nu är att konsumenterna är mycket mer förberedda på den här dagen. De första tre timmarna var det den överlägset största ökningen, och även tidigt på morgonen.

Han tycker det är uppenbart att handlarnas budskap har nått ut.

Kampanjerna har startat direkt vid tolvslaget och konsumenterna har suttit och väntat.

Snabb utveckling

Utvecklingen med Black Friday har gått relativt snabbt i Sverige.

För tre år sedan startade det med några få e-handlare och det har vuxit. Nu tror jag att det nästan inte är någon som inte är med, säger Daniel Larsson och lägger till att i år har rean på allvar slagit igenom i den fysiska handeln.

Den ursprungliga tanken med Black Friday är enkel.

Man vill starta julhandeln tidigare.

Framför allt handlar svenskarna kläder och elektronik under readagen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
TT