Varför har Norrköping inte fungerande skolbibliotek?

Jag arbetar som högstadielärare i Norrköpings kommun.

Det vi behöver är utbildad personal, bra lokaler, en stark integrering i skolans pedagogiska verksamhet, databaser, böcker och varför inte VR-hjälmar eller AI-hjälpmedel? skriver signaturen Trött och oroad lärare. Bilden är från en skola i Sullivan USA där VR-hjälmar använs i undervisningen.

Det vi behöver är utbildad personal, bra lokaler, en stark integrering i skolans pedagogiska verksamhet, databaser, böcker och varför inte VR-hjälmar eller AI-hjälpmedel? skriver signaturen Trött och oroad lärare. Bilden är från en skola i Sullivan USA där VR-hjälmar använs i undervisningen.

Foto: Austen Leake

Insändare2021-12-03 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En sak som slagit mig och väckt irritation under flera år som yrkesverksam i skolan är; varför satsar inte den här kommunen mer på fungerande skolbibliotek till alla kommunens elever?


Linköpings kommun har sedan tio år tillbaka utvecklat sina fokusbibliotek som tre år i rad har vunnit pris som ”Bibliotek i världsklass” från DIK. Det har skett en enorm och fantastisk utveckling av skolbiblioteken i Linköping vad det gäller utbildad personal, arbete kring sökförmåga och digital kompetens, läsutveckling samt riktade insatser till elever som behöver anpassat material.


Vad har Norrköping kommun gjort under samma tid? Det som Norrköpings kommun har lyckats med är att förvandla ytterligare två skolbibliotek från bemannade till obemannade, den enda skolbibliotekarietjänst som utlysts under 2021 tillsattes av en obehörig. Det finns ingen plan för hur utvecklingen ska ske inom skolbiblioteken och ingen verkar intresserad av frågan om vad dessa egentligen skulle kunna bidra med och vilket mål vi vill ha i Norrköpings kommun.


Skolbiblioteken har ett av de viktigaste demokratiska och kompensatoriska uppdragen som är riktade mot våra ungdomar. Att minska den digitala klyftan som uppstår mellan elever som kommer från kapitalstarka familjer och de som växer upp med färre resurser och lägre digital kompetens hemifrån. 

Till detta kommer att verka för att läsutvecklingen ska vara densamme oavsett hemförhållanden. Det råder idag inga tvivel om att föräldrarnas kompetens och intresse i elevernas ämnen är den utan jämförelse viktigaste faktorn för skolframgång. Trots detta sviker Norrköpings kommun de elever som har sämst förutsättningar hemifrån genom att rycka bort mattan för det kompensatoriska uppdrag som skolbiblioteken har. Det borde vara skämskudde på en kommun som sviker sina elever på det sättet.


Snälla Norrköpings kommun. Kan vi inte tillsammans ta upp kampen med Linköping och skapa bemannade skolbibliotek med utbildad personal som arbetar för att alla elever ska kunna erbjudas en likvärdig utbildning? Det vi behöver är utbildad personal, bra lokaler, en stark integrering i skolans pedagogiska verksamhet, databaser, böcker och varför inte VR-hjälmar eller AI-hjälpmedel? Kort sagt; vi behöver allt som krävs för att skapa informationscentraler som motiverar eleverna och gör att även vi i Norrköping kan få förtjäna titeln som ”Skolbibliotek i världsklass”.