I Söderköping ska vi kunna åldras tryggt och värdigt

Söderköping har valfrihet enligt LOV i hemtjänsten med tre utförare, två privata företag samt den kommunala hemtjänsten. Brukarundersökningar visar att de som har hemtjänst i Söderköping generellt är nöjda oavsett utförare.

Det är viktigt att erbjuda den som behöver hemtjänst möjlighet att välja vem som ska komma hem till personen och utföra omsorg och service. Till skillnad från S och V så vill vi ha kvar LOV-företagen, skriver företrädare för Alliansen i Söderköping..

Det är viktigt att erbjuda den som behöver hemtjänst möjlighet att välja vem som ska komma hem till personen och utföra omsorg och service. Till skillnad från S och V så vill vi ha kvar LOV-företagen, skriver företrädare för Alliansen i Söderköping..

Foto: Hasse Holmberg / TT

Debatt2021-06-22 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"De borgerligas prioriteringar i Söderköping" NT 16/6
Valfriheten uppskattas och ungefär hälften väljer något av LOV-företagen som utförare och hälften väljer kommunens hemtjänst. Majoriteten i kommunen bestående av C, L, KD och M anser att LOV fungerar bra och att det är viktigt att erbjuda den som behöver hemtjänst möjlighet att välja vem som ska komma hem till personen och utföra omsorg och service. Till skillnad från S och V så vill vi ha kvar LOV-företagen.



Mot den bakgrunden är det naturligt för majoriteten i Socialnämnden att aktivt verka för överenskommelser med alla tre utförarna om viktiga förhållanden inom hemtjänsten. 

Ett exempel är att nu när en större genomgång av förfrågningsunderlag och ersättningsmodeller inom LOV görs så kommer de olika alternativen att diskuteras med alla utförare. Ett annat exempel är att när det uppstått oenighet så är kommunen öppen för att diskutera och komma fram till en förlikning. Generellt är förlikning bättre än att driva konflikter till domstol under förutsättning att det är en rimlig förlikning. 

I det ärende som beslutades i Socialnämnden nyligen så hade kommunen en fordran på företaget och företaget hade riktat en motfordran på kommunen. Förlikningen innebär att företaget tar tillbaka sin motfordran och kommunen skriver ner sin fordran. Den samlade  bedömningen är att förlikningen totalt sett är positiv för Socialnämnden och kommunen och avgjort bättre för alla parter än att låta tvisten avgöras i domstol.



I debattartikeln jämförs förlikningen med ett LOV-företag och kravet på den kommunala hemtjänsten att hålla budget. Om vi granskar de ekonomiska konsekvenserna av att den kommunala hemtjänsten kostar mer än budget så handlar det om mångdubbelt större summor än förlikningsavtalet. 

Det är inte rimligt att antalet medarbetare ökar när antalet personer som valt den kommunala hemtjänsten, och därmed arbetstimmarna, minskar. Våra skattepengar måste användas på ett bättre sätt. Vi fyra partier i majoriteten tar politiskt ansvar för våra gemensamma skattemedel och resultatet för 2020 visar med all önskvärd tydlighet att vi gör det bra.