Förslag till förbättringar av biljettsystemen

Jag uppfattar att väldigt många av mina jämnåriga pensionärskollegor tycker att Östgötatrafikens biljettsystem är mycket krångliga.

Just nu håller vi på att ta fram en tjänst som visar en prognos på hur fullt det är ombord på olika avgångar, skriver Sofia Malander vd Östgötatrafiken i sitt svar.

Just nu håller vi på att ta fram en tjänst som visar en prognos på hur fullt det är ombord på olika avgångar, skriver Sofia Malander vd Östgötatrafiken i sitt svar.

Foto: Jasmine Hübinette

Insändare2021-11-30 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Själv använder jag ÖGT:s app och köper biljetter vid behov med Swish. Det kräver en del vana med smartphone och betalning i appen. Man ska också aktivera biljetten strax innan man stiger på fordonet eftersom biljetten är begränsad till 60 minuter. Nu är det så att många andra i min ålder inte vill/kan använda smartphone att göra penningtransaktioner på. Detta biljettsystem är alltså inte så lämpat för alla äldre.

Då finns möjlighet att använda resekort. Det tråkiga med denna metod är att man inte har någon enkel kontroll över kortinnehållet. Man bör inte lägga in alltför många biljetter eftersom biljetter äldre än tolv månader raderas från kortet. Kortautomaten borde visa kortets innehåll när man skannar kortet. Man kan öppna ett konto på ÖGT där man har sitt kort registrerat. Man ska då kunna se vad man har för saldo på kortet sägs det. Jag har inte provat. Men även detta kräver att man är van vid smartphone eller dator. Det är många i min åldersklass som inte ens äger någon dator eller har tillräcklig datorvana.

Så finns det ett tredje sätt med blippfunktionen kopplad till sitt bank- eller kredit-kort. Det tycker jag är ett mycket bra sätt. Man har inte några innestående biljetter utan man betalar bara de biljetter man har åkt för. Man behöver inte vara rädd för att biljetterna är slut på kortet (under förutsättning att man inte tömt sitt bankkonto). Du låter bara bussens kortläsare komma i närkontakt med ditt bankkort. Dessutom håller systemet reda på om jag ska åka med enkelbiljett eller dygnsbiljett. 

Om jag under någon period skulle resa väldigt mycket så finns det ett kostnadstak för innevarande 30-dagarsperiod som bara lite överstiger en månadsbiljett. Det är enkelt och du behöver inte ha med dig mer än ditt vanliga bank/kreditkort som du troligen ändå alltid har med dig i plånboken. Dessutom är det alldeles utmärkt för turister eller andra besökare som inte har tidigare kontakter med ÖGT. Det kräver ju inga förberedelser som resekort, app eller besök hos reseombud. Men varför kan man inte köpa rabattbiljetter (för seniorer eller ungdomar) på detta sätt?

Jag läste nyligen att Stockholms Lokaltrafik (SL) sedan början på året har ett liknande blipp-system som nu för ett par veckor sedan har modifierats så att det även hanterar rabattbiljetter. Jag önskar att ÖGT kunde göra detsamma. Då skulle man inte behöva varken resekort eller app. Inga förberedelser, bara stiga ombord och blippa.

Vad har Östgötatrafiken för synpunkter på detta?

Sven-Erik Gåård

Svar direkt

Tack för synpunkter! Det är mycket glädjande att läsa denna insändarskribents positiva upplevelse av vårt nya biljett- och betalsystem. 

Samtidigt är vi medvetna om att vi har kunder som inte känner sig lika bekväma med det digitala. Och då känns det bra att få höra från vårt mobila kundserviceteam, som är ute och rör sig i hela länet, att många äldre som har en smartphone bara behöver en kort guidning och några handfasta tips för att komma igång. Precis som denna insändarskribent redan har gjort.

För de kunder som inte har en smartphone, eller inte vill använda appar, finns det flera andra möjligheter att köpa biljett. Och som insändarskribenten lyfter fram så har en resa i stadstrafiken blivit mycket enkel i och med att det går att köpa biljett med sitt betalkort direkt i biljettläsaren ombord. Enklare än så blir det inte. 

För närvarande erbjuder den funktionen biljett till normalpris, utan rabatter. Vi utvecklar ständigt våra tjänster, och även tekniken utvecklas och vi tar med oss önskemål om utveckling av vår ”blippa-funktion” i det fortsatta arbetet. Just nu håller vi på att ta fram en tjänst som visar en prognos på hur fullt det är ombord på olika avgångar. Den lanseras i vår app innan årsskiftet, och vi hoppas att insändarskribenten även kommer att vara nöjd med den funktionen.

För dig som fortfarande känner dig osäker på hur du köper biljett för en resa med oss, ring vår kundtjänst på 0771–211010. Eller ta med ditt betalkort och kliv på en buss. 

Sofia Malander, vd Östgötatrafiken