Förlängd giltighetstid hjälper inte mig

Signaturen ”Att kasta sten i glashus” skrev den 28/10 i en insändare om att hens satsade pengar på resekort anses som förbrukade trots att hen inte rest.

Insändare 24 november 2021 20:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Varför betala för resor jag inte åkt" NT 28/10

 Östgötatrafiken vågade inte svara i tidningen utan hänvisade till sin kundtjänst.

Jag befinner mig i en snarlik situation som signaturen. Eftersom de dåvarande reskassekorten (eller vad de kallades) skulle bli ogiltiga, överförde jag mitt och hustruns saldon till värdekod på den nya appen. Vid kontroll visar det sig nu att värdet är giltigt till 22 maj 2022. Eftersom våra resvanor, främst på grund av pandemin, permanent förändrats ser jag inga möjligheter att utnyttja hela beloppet i värdekoden inom giltighetstiden. Jag gjorde alltså som Ötraf svarade på insändaren och startade en mejlväxling med deras kundtjänst.

Frågan ställdes om jag förlorar mina pengar. Svaret blev att jag kan förköpa resor för att senare utnyttja dem. Dessa gäller då ett år framåt. Jag replikerade att detta inte går eftersom jag inte vet om eller vart jag vill åka. Det är en viss skillnad att åka till en annan del av länet eller till närmsta ort. På detta har man inte svarat. 

Inte heller den senaste reträtten om förlängd giltighetstid hjälper mig. Ötraf svarar på ett mejl att det gäller bara de som har eller haft värdekoder som går ut vid årsskiftet.

Jag brukar inte betala för varor eller tjänster i förskott men eftersom jag köpte våra ursprungliga kort med förespeglingen att det var obegränsad giltighetstid gjorde jag ett undantag. Jag kunde inte drömma om att ett allmännyttigt företag som Ötraf blåser sina kunder vilket nu verkar vara fallet.


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Nyheten: Res på rätt tid och spara pengar i kollektivtrafiken

Nytt projekt: Ökad tillgänglighet vid hållplatserna

Östgötatrafiken: "Fler vill resa med färdtjänst – vi följer smittskyddets rekommendationer"

Färdtjänsten fyller bilarna igen – Julia, 22, riskerar att bli allvarligt sjuk om hon får covid-19

Östgötatrafiken stänger kundcenter – så ska kontakter med resenärer skötas framöver

Visa fler