Köpte trasig bil - får reparation bekostad

Norrköpingsbon köpte en bil för 35 000 kronor av en bilhandlare. Den höll i två dagar. Därför anmälde han det till Allmänna reklamationsnämnden.

12 januari 2012 14:04

Bilhandlaren i Katrineholm påpekade för mannen att det kom lite vit rök från bilen men att den var genomgången och att det inte var något fel på bilen. Därför slog mannen till.

Två dagar senare havererade turbon och mannen vände sig till företaget för att antingen få pengarna tillbaka eller reparationen betalad.

Han fick då svaret att företaget kunde tänka sig att ge honom 3 000 kronor - annars skulle företaget gå med förlust. I stället vände sig mannen till en annan verkstad som gjorde jobbet. Kostnaden för reparationen landade på 11 562 kronor.

Flera olika förslag
Bilföretaget som sålde bilen uppger att man kommit med flera olika förslag till köparen som han tackat nej till. Inget av förslagen betingade dock ett högre värde än 4 000 kronor.

I köpekontraktet finns formuleringen "bilen säljs godkänd och översedd av köpare, eventuella reparationer bekostas av köparen själv".

Borde ha preciserat
Det gäller dock inte, menar Allmänna reklamationsnämnden, som säger att formuleringen är för allmänt hållen. I stället skulle företaget ha preciserat det till vad ett eventuellt fel gällde.

ARN rekommenderar att bilföretaget genast ska betala hela reparationskostnaden, 11 562 kronor, till Norrköpingsbon.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Henrik Lundvall