Kvinna får rätt mot Norrköpingsföretag

Pharma Optic ska betala tillbaka pengarna till en kvinna i Stockholmstrakten. Anledningen? Bolaget kan inte bevisa att hon beställt bolagets varor, säger Allmänna reklamationsnämnden i ett beslut.

7 april 2011 12:47

I flera artiklar har NT granskat bolaget Onlinecon och deras underbolag som bland annat erbjuder abonnemang på olika varor. Pharma Optic är ett av dessa bolag, specialiserade på kontaktlinser.

Mängder av ärenden kring dessa bolag ligger hos Konsumentverket. För en månad sedan var det nästan 100 stycken ärenden. De flesta handlar om så kallad negativ avtalsbindning och att personerna inte anser sig ha beställt varorna som skickats hem till dem.

Säljaren ska bevisa köp

Ärendet som nu avgjorts av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) handlar om en kvinna i Stockholmstrakten som får tillbaka drygt 1 300 kronor för varor som hon inte beställt. Pharma Optic anser att kvinnan har gjort det. Men nämnden anser inte att bolaget har kunnat bevisa att hon beställt varorna. Och enligt praxis så är det säljaren som ska bevisa att det ingåtts ett avtal om köp. Nämnden var enig i sitt beslut.

Vad betyder det här avgörandet?

– Det är inget bindande beslut. Men seriösa företag brukar följa besluten om de vill fortsätta med sin verksamhet, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare hos Konsument Norrköping.

Stärker argument

Även om inte besluten från ARN är bindande så menar Pekka Lehtinen att han har nytta av beslut av den här typen i sitt arbete. Framför allt för att han kan hänvisa till det när han driver samma slags ärenden.

– Det gör vår argumentation starkare. Det behövs alltid när man jobbar mot oseriösa företag.

Tror du att det här bolaget kommer att följa beslutet?

– Det vet jag inte. Men som sagt, seriösa bolag brukar följa besluten från Allmänna reklamationsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Roland Klinga