Rullstolsbytet blev onödigt omständligt

Rullstolen var för stor för att få plats i familjens bil. Därför ville de byta till en mindre modell. Något som visade sig vara lättare sagt än gjort.

7 juli 2008 18:52
Kvinnans dotter berättar att de för cirka två veckor sedan ringde och bad om att få en annan rullstol. När stolen väl kommit tid bestämde familjen tid att hämta den. Det skulle ha tagit längre tid att få den om den skulle ha blivit hemkörd. Det enda kravet vid upphämtningen var att kvinnans mor följde med så att de kunde prova ut stolen. I alla fall var det den informationen som dottern fick via telefonen.

 

Väl på vårdcentralen i Söderköping fick familjen direkt frågan om var den gamla stolen fanns och fick veta att de inte skulle få en ny förrän den gamla återlämnades. Kvinnans dotter var vid det laget måttligt road av det inträffade.

 

- Det skulle de ha sagt till mig innan. I så fall hade jag talat om för dem att vi inte kunde hämta stolen utan att de fick komma och lämna den. Problemet var ju att den var för stor för att få in i bilen!

 

Dottern föreslog då att sjukvården, vid leverans av andra hjälpmedel i området, skulle kunna hämta upp stolen. Ett förslag som inte blev väl mottaget. Hon fick då besked om att det skulle kosta familjen flera hundra kronor att lösa det så. Om de i stället hade fått stolen hemlevererad från början så hade budet tagit med sig den andra stolen gratis.

 

- Det känns som att vi blir straffade för att vi hämtade stolen. Jag kan inte fatta det för jag tyckte ju att vi hjälpte till. Man tycker ju att de kunde ha varit lite flexibla när de ändå levererar andra saker, säger dottern upprört.

 

Historien slutade med att dotterns sambo fick gå från vårdcentralen och till Ågatan för att hämta den gamla rullstolen och lämna tillbaka den.

 

- Och där fick jag stå och vänta tills han kom tillbaka. Det tycker inte jag är mänskligt alltså, säger dottern.

 

Mikael Hjerne, enhetschef för vårdcentralen vill inte uttala sig om det enskilda ärendet eftersom han ännu inte har kunnat sätta sig in i det. Han berättar att rutinerna är sådana att man inte kan få ut ett nytt hjälpmedel innan det gamla är återlämnat. Han ska nu i dagarna se över vad som hänt i det enskilda fallet och också se över rutiner.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Angelica Forsberg 0121 - 100