Ett arbetslag på 20 man ska ta sig an uppgiften högt ovanför sundet och med tåg som susar förbi i 180 kilometer i timmen alldeles intill.

Det är den största investeringen vi gör sedan bron öppnades. Men det kommer inte som en överraskning för oss – det är så det är att äga en bro, säger Öresundbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart.

Han tar själv de första symboliska penseldragen inför ett dansksvenskt pressuppbåd och framhåller att färgen nu är vattenbaserad.

Artikelbild

| Den specialbyggda målningsplattformen har Öresundsbrons tågdäck på ena sidan och Öresund på den andra.

"En hållbar bro"

När brons ståldelar målades första gången i slutet av 1990-talet skedde det inomhus i fabriker i Spanien och Karlskrona och då användes epoxifärg. Sådan färg kan medföra risker för både arbetsmiljön och naturen, betonar han.

Vi vill lämna över en hållbar bro till nästa generations broägare.

Bron ska hålla i minst 100 år, är det tänkt, och redan från start har Öresundsbrokonsortiet avsatt pengar för underhållet. Så målarprojektet kommer inte att påverka priset för resenärer över Öresund.

Artikelbild

| Målarna får en svindlande utsikt.

Själva måleriarbetet kommer bara att kunna pågå under sommarhalvåret, från mars/april till september/oktober. Och i vissa lägen kan det bli omöjligt även då.

Rätt väder krävs

Artikelbild

Öresundsbrons ansiktslyft tar 13 år.

Om det blåser för mycket eller om det är för hög luftfuktighet så måste vi ställa in arbetet, säger Jens Mørk på företaget Muelhan, som fått uppdraget.

Företaget har sedan tidigare erfarenhet av ommålning av oljeplattformar och vindkraftverk till havs.

Hädanefter kan man räkna med ett nästan konstant målande på den dansksvenska förbindelsen.

Det ser man på broar som Golden Gate och andra stora konstruktioner, att där har man i princip målningsarbete hela tiden. Så från nu och framåt är det nog en verklighet hos oss också, säger Bengt Hergart.