Så tycker svenskarna om Black Friday

Black Friday är den största readagen i Sverige. Men vad tycker svenska konsumenter egentligen om Black Friday? PriceRunner har i samarbete med analysinstitutet Kantar genomfört en omfattande undersökning.

27 maj 2020 11:54

Black Friday är Sveriges största readag och dagen då de flesta svenskar shoppar. 36 % av svenskarna har deltagit under Black Friday 2018, jämt fördelat mellan kvinnor och män. Det visar en undersökning som analysinstitutet Kantar har utfört för PriceRunner. Över 1000 svenskar har blivit intervjuade kring deras syn på reor. Undersökningen kartlägger svenska konsumenters förhållande till reor och är genomförd under oktober 2019.

Mellandagsrean och sommarrean kommer på andra och tredjeplats med 35% som deltar på mellandagsrea och 29% på sommarrean. Black Friday pågår endast under en dag samtidigt som sommar- och mellandagsrean sträcker sig under en lång tidsperiod – vilket ännu en gång bekräftar att Black Friday är den överlägset största readagen. Män handlar mest under Black Friday – kvinnor handlar mest under sommar- och mellandagsrean. 36 % män och 37 % kvinnor har deltagit under Black Friday, medan kvinnor tar förstaplatsen under sommar- och mellandagsrean (43 % samt 41 %).

Vi köper större saker under Black Friday

Män spenderar mest pengar under Black Friday – de spenderar i genomsnitt 3 790 kr. Motsvarande siffra för kvinnor är 1 900 kr. Anledningen är att vi köper större och dyrare saker under Black Friday, t.ex. en ny tv eller andra typer av dyr elektronik.

När svenskarna deltar i reor så gör vi det både online och i fysiska butiker. 38 % deltar i reor online och 34 % deltar i fysiska butiker. Om vi bara tittar på hur många som köper något under en rea så är siffrorna 65 % för online och 35 % för fysiska butiker. Black Friday rean är stor både online och i de fysiska butikerna. 57 % av de som handlar under Black Friday säger att de gör det till största del online samtidigt som 37 % gör det i en fysisk butik.

Vem handlar vi med under Black Friday?

Reaköp sker mer och mer hemma framför skärmen. Lite över hälften av konsumenterna (52 %) handlar på egen hand (män: 52 %, kvinnor: 52%) .

1 av 5 ser rean som någonting socialt. De ger sig ut med vänner och familj för att se om de finns några bra erbjudanden under rean. Vi vet ofta vad vi är på jakt efter under reor. Knappt hälften (43 %) vet vad de ska köpa och har förberett sig så att de kan göra bästa möjliga köp.

- 1 av 3 handlar om de ser något spännande till ett bra pris även om de inte hade planerat att köpa något specifikt.

- 1 av 3 går på reor då de förväntar sig att finna produkter till de billigaste priserna.

- 1 av 3 väntar med att handla tills det kommer en större rea.

Var tredje svensk deltar under Black Friday

1 av 3 (35 %) planerar att handla under Black Friday och gör det av det mest självklara skälet: 33 % förväntar sig att hitta produkter absolut billigast under Black Friday.

Vi köper kläder och skor – samt julklappar till barnen

Kvinnor köper mest:

Kläder (33 %)

Smink och parfym (22 %)

BILD: PriceRunner.

Leksaker (13 %)

Heminredning (12 %)

Skor (8 %)

Män köper mest:

Datorer (17 %)

Kläder (17 %)

Spelkonsoler (16 %)

Hörlurar och headset (14 %)

Skor (10 %)

Vem går på rean? Så ser den typiska manliga reashopparen ut:

Han är mellan 18 och 29 år – för honom är Black Friday-utförsäljningen årets stora shoppingevenemang. Han letar efter spelkonsoler som PS4 och relaterade spel. Han gillar att vara väl förberedd och vet vad han vill köpa. Därför ser han även till att jämföra priser innan han handlar, eftersom han bara kommer att köpa produkten till det billigaste priset – vilket främst görs online.

Så ser den typiska kvinnliga reashopparen ut:

Hon är mellan 18 och 29 år och älskar mellandagsrean. Det är en social händelse med vänner och familj – en rolig och inspirerande upplevelse som inte nödvändigtvis handlar om att köpa något. Hon köper främst kläder på rea, är väldig medveten, vet vad hon vill köpa och har undersökt produkter och jämfört priser online. Hon har ett stort förtroende för butikernas reaerbjudanden.

Hur stora är rabatterna under Black Friday?

En analys gjord av PriceRunner av priserna på 20 000 produkter under Black Friday 2018 avslöjar att 22 % av butikernas produkter var nedsatta under Black Friday och att de i genomsnitt var nedsatta med 17 %. Den genomsnittliga Black Friday rabatten ligger på mellan 20 och 25 % och det är mer regel än undantag att butikernas föredragna rabatt är 25 %.

Konsumenterna däremot har en helt annan förväntning på rabatternas storlek under reor. Det är flera som förväntar sig (hoppas på) rabatter på upp till 50 %. Men så stora rabatter finns bara i ett fåtal fall – och nästan aldrig på de populäraste och mest eftertraktade produkterna. Den stora skillnaden mellan förväntningar och verkligheten leder till besvikelse och frustration hos många konsumenter som hade förväntat sig mer av rean.

Varje år analyserar PriceRunner de mest populära produkterna hos de största e-handlarna. Det är en analys som omfattar mer än 20 000 produkter och de 50 största e-handlarna i Sverige. Analysen av priserna i samband med Black Friday 2018 visade att 23 % av de produkter som "reades" ut tidigare höjts i pris. Detta är ett sätt för butikerna att ge sken av att priserna är bättre än vad de egentligen är. Det betyder att 1 av 4 erbjudanden kan vara bluff under Black Friday, eftersom priset tidigare har varit lägre eller detsamma.

Från

Pricerunner