Kommer svenskarna välja digital underhållning före Kalle i jul?

Årets julklapp är en evenemangsbiljett, en nyhet som mötts av kritik från vissa håll. Samtidigt som suget efter upplevelser är stort så är dock den digitala underhållningen starkare än någonsin. Svenska casinon ökade sin omsättning under tredje kvartalet – trots en tillfällig lag som begränsat spelarnas bonus.

12 januari 2022 15:44

Varje år utser Handels Utredningsinstitut årets julklapp i Sverige. Branschorganisationen Svensk Handel äger HUI, som varje år i november går ut med nyheten om vad som speglar vår samtid och kommer att ligga under julgranen i många hushåll. Konceptet har tidigare år mötts av kritik, bland annat för att uppmuntra till överkonsumtion. Enligt Svensk Handel är syftet med Årets julklapp snarare att vara en oberoende analys av de aktuella trenderna inom handeln.

I år är det en upplevelse som fått utmärkelsen, i form av en evenemangsbiljett. Det sticker ut till skillnad från tidigare år, då det mestadels är produkter som fått stå i rampljuset – allt från spikmatta till bok och robotdammsugare. Restriktioner under pandemin, med bland annat inställda konserter och sportevenemang som följd, har skapat ett sug efter upplevelser vilket Årets julklapp speglar.

Starkt år för svenska casino-marknaden

Samtidigt som vi vill ut bland folk så har ”det nya normala” snabbat på digitaliseringen och gjort att fler svenskar vänder sig till underhållning online. Till exempel ökade omsättningen för svenska casino på nätet med 5 procent under det tredje kvartalet 2021, trots den tillfälliga förordningen som gjort läget tufft för många spelbolag. Casinon online är ett ämne som skapat debatt de senaste åren, men oavsett åsikt pekar statistiken på att spelintresset håller i sig.

De två stora trenderna inför jul har därför två inriktningar, men som på sätt och vis också går hand i hand. Den gemensamma nämnaren stavas underhållning. Dels digital underhållning i form av onlinespel, betting och streaming av filmer och tv-serier. Dels underhållning i verkliga livet på hockeymatcher, teatrar och andra event som fått lida under pandemin. Chansen finns att en del av svenskarna dissar Kalle Anka i jul för att nyttja någon av alla möjligheter som internet erbjuder. Utan tvekan kommer det också ligga ett eller annat paket under granen som innehåller en biljett till vårens stora konsert med favoritartisten.

Kritiken mot Årets julklapp 2021 

Att Årets julklapp är en upplevelse är inte det enda unika med den – den har också mötts av ovanligt mycket kritik. Medan vaccinationerna framgångsrikt fortsatt och lett till att den största delen av Sveriges befolkning har fått minst två sprutor mot covid-19, så pågår smittspridningen ändå. Nyligen gick regeringen ut med rekommendationer om bland annat munskydd i kollektivtrafiken.

Det kan därför finnas skäl till fortsatt försiktighet, menar inte minst vårdanställda, forskare och andra som kritiserat Svensk Handel för att biljetten är årets julklapp. Kritikerna menar att man sänder ut fel signaler genom att uppmuntra människor, även ovaccinerade personer, att besöka evenemang och riskera att bidra till smittspridningen i samhället. Arrangörerna, å andra sidan, har sett julklappen som ett glädjande besked. Nöjesparker och eventbolag tillhör de som fått kämpa hårt för sin överlevnad under restriktionerna.

Tradition sedan 1988

Kriterierna för årets julklapp är att det ska vara en tidstypisk produkt som representerar vår nutid, med ett nyväckt intresse under det senaste året och ett högt försäljningsvärde. Ända sedan 1988 har traditionen pågått. Tittar man på listan historiskt så går det att följa teknikens snabba utveckling. Till exempel videokameran 1989, som de flesta idag har i sin smartphone, och CD-spelaren 1991 som idag blivit kasserad av de flesta hushåll i Sverige.

År 1998 var dataspelet årets julklapp vilket visar hur datorn blev en självklar del hos allt större del av befolkningen. Även DVD-spelaren som blev utsedd år 2000 har fått se sin roll utspelad, och 2004 blev den något revolutionerande ”platt-tv:n” årets julklapp. På senare år har tekniken i klapparna blivit allt mer avancerad – titeln Årets julklapp har bland annat gått till VR-glasögon, elcykel och robotdammsugare.

Så blir trenderna för 2022

På senare år har dock en annan trend utvecklats bredvid tekniken, nämligen hållbarhet. Årets julklapp 2018 var därför ett återvunnet plagg, det vill säga second-hand kläder. Året därefter var det en mobillåda för att minska skärmtiden, och förra året ett stormkök som speglar friluftsintresset och viljan att spendera tid i naturen.

Hållbarhetstrenden ser ut att fortsätta hålla i sig, tillsammans med den digitala utvecklingen. De två trenderna har gått in i varandra på senare år, där till exempel videomöten bidrar till mindre resande och därför mindre utsläpp. Internet har också öppnat upp för möjligheter att köpa och sälja begagnat på ett enkelt sätt, via sajter som Tradera, Blocket och Facebook.

Vad Årets julklapp 2022 blir återstår att se, men någon inbromsning på utbudet av underhållning, spel och tjänster online kommer troligtvis inte att ske. Kanske får vi se en comeback av dataspelet som Årets julklapp. Kanske blir också en mätare för klimatavtryck Årets julklapp 2030.

Från

Goplay.se