De fick 16 000 volt genom kroppen

16 000 volt. Så stor spänning kan 19-åringarna ha fått genom sina kroppar.
- En kontaktledning med en sådan strömstyrka behöver man inte ens röra, säger Thomas Pihl, vid Trafikverket.

13 juni 2012 11:42

Det var vid 01.17 som larmet kom in om en olycka på spårområdet vid Norrköpings resecentrum. Det visade sig att två 19-åringar hade klättrat upp på ett tågtak, fått ström i sig och blivit svårt brännskadade. Tåget stod vid ett spår där tåg som inte är i trafik står uppställda. Spåret saknar perrong och används aldrig av resenärer.

- Det här var en ren olycka, säger Torbjörn Lindqvist, länsvakthavande befäl på polisen.

Därför kommer polisen med största sannolikhet inte göra någon teknisk undersökning av området.

Brukar bli böter

- Att beträda spårområdet är visserligen ett brott som brukar beläggas med böter, men jag tror inte det blir så i det här fallet, säger Torbjörn Lindqvist.

Den polispatrull som befann sig i närheten var först på plats på olycksområdet och bevittnade en ljusbåge och hörde en hög smäll precis när olyckan inträffade.

- En kontaktledning med en sådan strömstyrka behöver man inte ens röra, det räcker att bara komma i närheten av den, säger Thomas Pihl, pressinformatör vid Trafikverket.

När räddningstjänsten kom till platsen tvingades man stänga av strömmen under en timme för att möjliggöra räddningsarbetet.

- På grund av smällen och att strömmen var avstängd kunde de andra tågen inte laddas och en avgång fick ställas in på morgonen, säger Sylvia Rydström på Östgötatrafiken, som djupt beklagar den inträffade händelsen.

Stängsel saknas

Spårområdet kring resecentrum har varningsskyltar som varnar för att beträda spårområdet, men det finns inget stängsel som hindrar att man tar sig fram till tågen som inte är i trafik.

Kunde olyckan ha förhindrats med stängsel?

- Det är väldigt tätt mellan spåren vid olycksområdet så att stängsla in det skulle vara svårt. Sedan är ju ett stängsel heller ingen garanti för att hålla folk därifrån. Men kanske skulle ett beslut om att uppställda tåg inte ska vara strömförande kunna hjälpa. Det kommer troligtvis vår utredning att visa i så fall, säger Marie Louise Arnell, tillförordnad enhetschef på driftcentralen vid Trafikverket.

De båda männen vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning på Universitetssjukhuset i Linköping. I en bulletin beskrives deras tillstånd som svårt skadade.

Trafikverket har nu startat en olycksutredning för att få klarhet i hur platsen ser ut och hur männen tagit sig fram till ledningen. Utredningen beräknas vara färdig om tre månader.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!