"Kronprinsen" flyttar hem

Allt tycks upplagt för att Karl Eklöf på sikt ska ersätta pappa Ulf Eklöf som vd för Stadium. Igår presenterades han som försäljningschef i samband med koncernens nya e-handelssatsning.

20 september 2007 01:08
Kontoret är inpassat i en skrubb, och är inte vidare ombonat. Här ryms en dator med tillhörande bord, och ett fåtal kartonger. Karl Eklöf är ny på huvudkontoret. Efter fem år som Danmarks-vd, och dessförinnan nio år i butiker och på lager, är han tillbaka i Norrköping.

 

I våras förde han ett samtal med Stadium-vd:n och tillika pappa Ulf Eklöf. Då kom jobbet som försäljningschef på tal.

 

-Han frågade om jag kunde tänka mig att ta den här tjänsten, och komma hem till Norrköping. Det är ju vad det är för mig, en hemkomst, säger Karl Eklöf.

 

Robust östgötska
Han är synbart belåten, sitter framåtlutad och talar robust östgötska. Nu bor han på nytt i Kneippen, samma område där han växte upp. Efter år i Stockholm, Malmö och Köpenhamn har han saknat närheten till släkten och barndomskompisarna, men även till IFK Norrköpings hemmamatcher. Han har följt klubben noga via internet under åren på annan ort.

 

I februari 2003 sa den då 50-årige Ulf Eklöf i en intervju med Dagens Industri att han räknade med att vara vd fram till 55 års ålder. Fyra och ett halvt år senare verkar dock sortin skjutas framåt i tiden.

 

Ägande inom familjen
-Jag tror inte att han lägger av om ett halvår, men vi får se, säger Karl Eklöf. Sådana där gränser brukar kunna förflyttas en aning när man närmar sig den utsatta tiden. Men det finns inga sådana planer just nu.

 

Att företagets ägande är tänkt att överföras inom familjen är sedan länge känt, men det diskuteras flitigt om det även kommer att gälla den operativa makten. Karl Eklöf har vid åtskilliga tillfällen kallats Stadiums "kronprins", en titel han har viss förståelse för.

 

-Jag ser det inte enbart som så. Det här är ett familjeföretag och jag har jobbat här sedan jag slutade skolan, men just nu har jag inga andra planer än att vara försäljningschef i ett antal år framöver.

 

Därefter lägger han till.

 

-Men om det passar och allt går som det ska, då finns alla möjligheter.

 

Lansera hemsidan
Först ska han emellertid bli varm i kläderna på det nya jobbet. Den första satsningen han som försäljningschef ansvarar över är att lansera Stadiums nya hemsida. Företaget har funnits på nätet i över ett decennium, men det är först nu man kan köpa varor på sajten.

 

Orsaken till dröjsmålet är att det nya centrallagret i Norrköping inte har blivit klart förrän nu. De senaste två åren har närmare 200 personer jobbat med att bygga hemsidan. Förhoppningen är att sälja varor för 150 miljoner kronor på webben inom tre år.

 

En kostsam satsning för Stadium, och en något motsägelsefull sådan med tanke på att vd:n Ulf Eklöf knappast är något datorfreak. Rakt motsatt låter han sin sekreterare skriva ut alla mejl, för att få läsa dem på papper.

 

-Det stämmer. Han är inte särskilt datorintresserad. Men samtidigt är han en visionär och han har valt att investera mycket i det här. Själv använder jag datorn varje dag i mitt jobb. Det underlättar mycket, säger Karl Eklöf.

 

Det nya Stadium får även se andra nya ansikten i ledningen, Magnus Ohlsson blir marknadschef och Martin Wåhlander blir Sverige-vd. De tar över ett Stadium som blickar framåt, med ökade satsningar internationellt och interaktivt, med nya butiker i Sverige, Finland och Danmark.

 

Små länder viktiga
Som före detta Danmarkschef vill Klas Eklöf slå ett slag för verksamheten utanför Sverige.

 

-I Köpenhamn hoppas förstås mina kollegor att jag är med och tar beslut för Norden. De små länderna är ibland lika viktiga som de stora, och det är den insikten jag vill dela med mig av.

 

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Jörgen Löwenfeldt