Vilka skulle du säga är fördelarna med Länsförsäkringar som bank?
– Vi är lokala och ägs av våra kunder. Det gör att vi kan utgå från östgötarna i första hand. Med våra sju kontor fördelade på fem orter runt om i Östergötland finns vi nära. Vi vet att många av våra kunder uppskattar att ha sina bank- och försäkringstjänster samlade på ett ställe, exempelvis i en app. Som förmånskund med både bank och försäkringar hos oss kan du dessutom få upp till 15% rabatt på dina försäkringar, säger Therése Widén, handläggare på banken hos Länsförsäkringar Östgöta.

Tips – Gör bankbytet rationellt

Ibland har vi en tendens att byta bank i affekt för att vi är arga över något som inte riktigt fungerar som vi önskar.
– Jag rekommenderar att bankbytet görs rationellt och att du säkerställer att erbjudandet hos den nya banken blir minst lika bra som hos den gamla, säger Fredrik Nordquist, biträdande chef och jurist vid Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Om jag är intresserad av att byta bank till Länsförsäkringar, hur gör jag då?
– Vi hjälper dig med alltifrån att kontakta din nuvarande bank till att starta upp konton, lägga in autogiron och ordna nytt bankkort. Om du har Mobilt BankID och svensk id-handling kan du ansöka om att bli bankkund digitalt på vår webbplats. Då får du ett privatkonto, bankkort, tillgång till ”Mina sidor” och mobilappen. Du kan även ringa till vår kundservice eller komma in till något av våra fysiska kontor, säger Therése Widén.

Tips – Du kan ha flera banker

En del banker har specialiserat sig på vissa tjänster och produkter – så kallade nischbanker. Om en annan bank erbjuder lägre pris eller har bättre villkor kring en specifik tjänst kan du ha flera banker.
– Ibland kan det löna sig, men att ha allting samlat kan också leda till en del förmåner och rabatter. Sedan beror det ju också på vad du föredrar, är du bekväm med många leverantörer eller vill du ha allt samlat under ett tak?, säger Fredrik Nordquist.

Hur går det till när jag ska ansöka och flytta mitt bolån?
– Du börjar med att skicka in en låneansökan på vår webbplats. Inom ett par dagar blir du sedan kontaktad av en av våra privatrådgivare för vidare hjälp. Eftersom vi är ett kundägt bolag är närheten till våra kunder viktig – privatrådgivaren blir därför sedan din personliga bankkontakt, säger Therése Widén.

Tips – Våga jämföra

Att byta bank kan löna sig ekonomiskt – i synnerhet gällande bolånet.
– En lägre ränta ger dig direkt en billigare kostnad, säger Fredrik Nordquist.
Spartjänster kan också påverkas positivt om den nya banken har ett större fondutbud.
– Det primära är att bestämma vad som är viktigt för dig och ditt beteende. En bank med jättebra kreditkort eller räntor på bolån är ju helt onödigt om inte du har behov av det. Du ska välja bank utifrån dina egna preferenser och inte tvärtom.

Hur lång tid tar det att byta bank?
– Att öppna bankkonto och få ett nytt bankkort kan gå på några dagar. Men själva bytet tar lite längre tid och beror på vilka tjänster och produkter du har i din nuvarande bank och vad du har behov av framöver. Finns det exempelvis ett fondinnehav som ska flyttas kan det ta något längre tid. Men vi som mottagande bank hjälper till, säger Therése Widén.

Tips – Skaffa dig koll på läget

Ju bättre koll du har på din privatekonomi desto snabbare och smidigare går själva bankbytet.
– Ett vanligt bankbyte med kontokort och autogiro ska gå på några dagar, men ju fler tjänster du nyttjar desto längre tid kan det ta, säger Fredrik Nordquist.

Behöver man träffa sin privatrådgivare på ett av era kontor?
– Vi träffar gärna våra kunder personligen och för vissa bankärenden behöver du komma in till något av våra kontor. Men vi vet också att många vill sköta sina bankärenden digitalt när man har tid och lust, därför arbetar vi ständigt med att utveckla våra digitala tjänster. Om du som kund önskar kan rådgivning även ske online med våra privatrådgivare. Det är helt upp till dig, säger Therése Widén.

Tips – Hur vet jag att bankbytet blev lyckat?

– Titta på kronor och ören efter ett år. Vad betalade du förut och vad betalar du nu? Tycker du att den nya bankens app är bättre och att personalen är trevligare när du ringer är det också mycket värt, säger Fredrik Nordquist.

* Konsumenternas Bank- och finansbyrå är oberoende stiftelser som har Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationerna som huvudmän. De ger privatpersoner oberoende fakta och vägledning inom bank och försäkring. De har inget vinstintresse och vägledningen är helt kostnadsfri.