Varför du borde äta mer grönsaker

19 augusti 2022 15:50

Detta inlägg är en annons 

Grönsak är ett brett begrepp som syftar på de ätbara delarna av växter, som vanligtvis är deras blad, rötter, frukter eller frön. Grönsaker är en basföda över hela världen och är en grundläggande del av det moderna jordbruket.  Eftersom de är låga i kalorier men höga i näringsämnen, rekommenderar de flesta hälsoexperter att du konsumerar grönsaker dagligen. Det finns en vetenskaplig konsensus om att en balanserad, roterande diet av olika sorters grönsaker är ett av de bästa sätten att hämta näringsämnen från din mat från ung ålder. 

Hur kan jag enkelt öka min grönsakskonsumtion?

Om du har en hektisk vardag som oftast leder till hämtmat/takeout till middag och vet inte hur du kan öka din grönsakskonsumtion är färdiga matkassar en lösning för dig. Med färdiga måltider kan du kan enkelt och snabbt få ihop en mer hälsosam måltid med massor färska grönsaker. HelloFresh hjälper dig att laga goda måltider med färska ingredienser. Du kan välja mellan utvalda recept som är enkla att följa. 

Hälsofördelar hos grönsaker

Grönsaker är fulla av viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter som ger många viktiga hälsofördelar för din kropp. Till exempel är morötter kända för att vara mycket höga i vitamin A, som spelar en viktig roll för ögonhälsan när du blir äldre.  Grönsaker erbjuder också många andra hälsofördelar som: 

Förbättrad matsmältning. Grönsaker är en bra källa till kostfiber, en typ av kolhydrat som hjälper till att passera maten genom matsmältningssystemet. Studier visar att fibrer kan också förbättra vitamin- och mineralupptaget i kroppen, vilket potentiellt kan höja dina dagliga energinivåer.

Lägre blodtryck. Många gröna bladgrönsaker som grönkål och spenat innehåller kalium. Kalium hjälper dina njurar att filtrera ut natrium ur din kropp mer effektivt, vilket kan sänka ditt blodtryck.

Lägre risk för hjärtsjukdomar. Gröna bladgrönsaker innehåller också vitamin K, som förhindrar dina artärer att förstoppas. Detta kan minska risken för artärskador och hjälpa till att förhindra många hjärthälsokomplikationer i framtiden.

 ●Näring. Grönsaker är en rik källa till folat, ett B-vitamin som hjälper din kropp att tillverka nya röda blodkroppar. Folat är särskilt viktigt för barns hälsa och kan också minska risken för cancer och depression.

 ●Fibrer. En annan märkvärdig fördel med grönsaker är fibrerna de innehåller. Fiber är ett viktigt näringsämne som endast hittas i växter. Som en del av en hälsosam kost kan fibrer hjälpa dåliga kolesterolvärden. Fibrer håller också ditt matsmältningssystem i skick och hjälper att kontrollera dina blodsockernivåer.

Grönsaker leder till bättre livskvalitet

Studier har visat att en ökad konsumtion av grönsaker var associerat med mer lycka och livstillfredsställelse. Då grönsaker ökas i kosten, kan förbättringen i ditt humör vara en förändring som märks före specifika fysiska förändringar i kroppen. Med andra ord en ökad konsumtion av grönsaker är en investering i lycka.

Det har också bevisats att äta mer grönsaker kan leda till bättre sömnkvalitet. Mikronäringsämnena i grönsaker hjälper till att främja hälsosamma dygnsrytmer. Grönsaker kan dessutom förbättra din hy. Till exempel tomater innehåller lykopen, som kan hjälpa skydda din hud från solbränna. Kål och avokado på andra sidan stöder din hud att bli mer elastisk. Flera grönsaker såsom gurka och selleri har en hög vattenhalt för att hjälpa dig att nå dina återfuktningsmål för en glödande hud.

Att äta mer grönsaker kan förbättra din koncentration. Bearbetade livsmedel är beroendeframkallande och det kan vara en enorm distraktion. Om du inte kan komma igång på morgonen utan en kaffe med socker eller om du ständigt tänker på bakverken i kafferummet kan det påverka din produktivitet på arbetet. När du bryter det beroendet genom att äta en mera balanserade måltider med grönsaker, kommer du att märka att du kan bättre koncentrera dig på uppgiften i fråga.

Från

HelloFresh.se