Nio procent av alla svenskar är vegetarianer

4 maj 2022 15:18

Svenskarna fortsätter att äta mer vegetarisk mat enligt den årliga undersökningen Axfoods Vegobarometer 2021. Andelen svenska vegetarianer och veganer börjar nu närma sig nio procent. Det är den högst uppmätta andelen hittills.

Undersökningen Axfoods Vegobarometer 2021 som görs varje år för att kartlägga svenskarnas matvanor publicerades i år för den sjätte gången. Antalet svenska vegetarianer och veganer är idag nästan nio procent och det är den högsta siffran sedan undersökningens början.

Enligt livsmedelskoncernen Axfood har dock den största förändringen skett hos befolkningen som inte identifierar sig som vegetarianer och veganer. Fler börjar äta alltmer vegetarisk mat och andelen flexitarianer har börjat. Det är personer som har vegetarisk mat som bas men som fortfarande äter kött då och då.

Andelen svenskar som äter vegetariskt 2-6 dagar i veckan har ökat från 19 till 30 procent på sex år. 59 procent äter vegetariskt minst en dag i veckan och 28 procent äter vegetariskt då och då. Andelen personer som aldrig äter vegetariskt har minskat kraftigt, från 21 till 12 procent.

Enligt Axfoods är det framförallt klimat- och miljöskäl som är den främsta drivkraften bakom svenskarnas ändrade matkonsumtion. Generellt sätt är det kvinnor och unga som äter mest vegetariskt. En typisk vegan/vegetarian är en yngre, universitetsutbildad kvinna med medelinkomst från någon storstad. Smålänningar, gotlänningar och ölänningar äter minst vegetariskt och endast 2 procent anser sig vara vegetarianer. Malmöborna äter mest vegetariskt och 13 procent är vegetariska.

Det är lättare att äta plantbaserat idag

Många vegetariska och veganska livsmedel är utformade för att ge hela dagsbehovet av olika näringsämnen. Det går att få tillräckligt med protein från fullkornsprodukter, nötter, frön och baljväxter. Många väljer även att ta veganskt proteinpulver för att se till att de får i sig tillräckligt av kroppens viktiga byggstenar.

Idag finns det fler vegetariska livsmedelsprodukter än tidigare och det kan också bidra till det ökade intresset för kosthållningen. Klassiska livsmedel som till exempel OLW ostbågar, Delikatessbullar, Risifrutti och Kalles Kaviar går idag att köpa som veganska alternativ. Enligt Axfood har försäljningen av fryst vegetariskt ökat med omkring 10-15 procent årligen under de senaste fem åren. För kylt vegetariskt har ökningen varit omkring 20-40 procent årligen.

Ökningen av personer som vill äta veganskt och vegetariskt syns även hos restauranger och andra livsmedelsföretag. Idag går det att beställa hem en vegansk matkasse som levereras till dörren, samtidigt som pizzerior och snabbmatsrestauranger ser det som en självklarhet att ha plantbaserade alternativ.

Enligt kunder är det framförallt lägre priser och mer inspiration i butiken som skulle kunna göra att de köper mer vegetariskt. De senaste två åren har även fler uttryckt att en tydligare ursprungsmärkning är viktigt.

Från

grönakassen.se