Maserati fortsätter hålla fanan högt

Italienska sportbilstillverkaren Maserati började med att några bröder byggde tävlingsbilar åt racing-team. Snart byggde de helt egna bilar med framgång.

13 december 2007 00:16
Historien kring det legendariska italienska bilmärket Maserati fick sin början 1926 då en bil av det märket för första gången stod på startlinjen i ett racerlopp.

 

Tävlingen var Targa Florio som ingick i det Italienska Grand Prix.

 

Det hela startade flera år tidigare då tre av sex bröder Maserati drev en trimningsfabrik i Bologna.

 

Huvudinriktningen var att bygga tävlingsbilar till Isotta-Franschini. Efter ett tag byggde man även bilar till Diatto-koncernen.

 

Verksamheten med att bygga tävlingsbilar kom dock att hamna i malpåse när första världskriget (1914-1918) härjade. Man ställde då om tillverkningen till att producera tändstift under krigsåren. En vara som det var stor åtgång på.

 

Några år efter krigsslutet sög det i tävlingstarmen igen. Bröderna Maserati lät då bygga en ny tävlingsbil som till hälften bestod av en Isotta-Fraschini som var försedd med V8-motor som härstammade från ett flygplan.

 

Officiellt bilmärke
Att de kunde bygga bilar rådde det inga som helst tvivel om. 1925 fick de uppdraget att bygga en ny tävlingsbil åt Diatto-teamet. Den skulle förses med en 8-cylindrig motor på två liter och vara anpassad för GP-lopp.

 

Diatto var dock bara med och tävlade i ett år med dessa bilar innan de drog sig ur projektet.

 

Maserati-bröderna tog då över över bilarna och minskade cylindervolymen till 1,5 liter för att tävla i den nya Voiturett-klassen.

 

I samband med detta registrerades Maserati officiellt som bilmärke och man använde havsguden Neptunus treudd, tillika Bolognas stadsvapen, som symbol.

 

1926 vann den ene brodern, Alfieri, 1,5-litersklassen i Targa Florio med den nya Maseratin och blev till slut nia efter säsongen.

 

Den allra första modellen som Maserati släppte gick under beteckningen Tip 26. Den kombinerade teknik från de vassa GP-bilarna med det bästa från standardsportbilarna.

 

Motorn var en åttacylindrig radmotor med kompressor. Med 125 hästkrafter under huven körde man hem segern i det italienska mästerskapen 1927.

 

När sedan reglerna för GP-klassen släpptes fria, för att hålla intresset uppe, valde Maserati att satsa på en 16-cylindrig motor. Man byggde helt enkelt samman två befintliga V8:or som gav 260 hästkrafter och en toppfart på hela 250 km/tim.

 

Under många år härjade Maserati friskt på tävlingsbanorna vilket bland annat gav en VM-titel i Formel 1 med Juan Manuel Fangio bakom ratten.

 

Ekonomiska bekymmer
1957 presenterade företaget en produktionsbil för vanlig trafik. Det var modellen 3500 GT, en lyxig GT-bil med 220-240 hästkrafter. Den följdes upp med 5000 GT två år senare. Den hade en 5-liters V8:a som gav bilen en toppfart på hela 270 km/tim.

 

Företaget producerade en hel del olika modeller och motorer genom åren därefter. Bland annat tog företaget fram en V12-motor på tre liter för GP-racing.

 

Efter diverse ekonomiska bekymmer kom Citroën in som majoritesägare i företaget. Det hjälpte företaget att få ut sina modeller på marknaden.

 

Stora finansiella problem följde för båda bolagen under oljekrisen under tidigt 1970-tal vilket ledde till att Citroën gick samman med Peugeot och Maserati såldes till De Tomaso 1975.

 

Maserati ägs sedan 1997 av Ferrarigruppen (Fiat). Maserati har under Ferraris ägande utvecklat nya modeller som 3200 GT och en ny version av Quattroporte. Sedan Ferrari tog över har Maserati ytterligare förfinat sitt modellprogram samtidigt som man har återvänt till racerbanorna med mycket gott resultat.

 

Nu drygt åttio år sedan tävlingsdebuten är cirkeln sluten.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Thomas Möller