Dragracing istället för gokart när Kalle byter bana

Efter mängder med år på gokartbanan väljer Kalle Uhr nu att köra dragracing. Bilen ska han dessutom bygga i stort själv.

15 november 2007 00:06
Kalle Uhr, 16 år, har länge varit duktig på att köra gokart. Men förra året var det slutåkt.

 

-Jag tröttnade helt enkelt.

 

Han testade att köra folkrace, men det var inget som föll i smaken.

 

-För mycket bök och stök för min smak.

 

Nu ska det åkas rakt fram istället. Dragracing är grenen som gäller kommande sommar.

 

En Opel Corsa ska förses med en Saab-motor vilket ger betydligt mer effekt är originalmotorn.

 

Det hela blir en lågbudgetsatsning med mängder av eget arbete.

 

-Jag ska försöka göra så mycket som möjligt av allt jobb med att bygga om bilen.

 

Corsan har i ett tidigare liv gått som tävlingsbil i diverse långlopp. Det gör att den redan har skyddsbur och är rensad på all onödig dödvikt.

 

Trimmar motorn själv
En äldre begagnad Saab-motor står på en oljig lastpall bredvid Corsan. Den måste gås igenom ordentligt innan den åker i Opeln.

 

-Gå igenom motorn och trimma den kommer jag att göra själv. Det är bra att lära sig hur allt fungerar, säger Kalle som har som målsättning att ha bilen klar till våren.

 

Många anser att bilsport är förkastligt för miljön, men Kalle Uhr vill förekomma detta genom att köra på miljövänligt bränsle.

 

-Den här dragracingbilen ska köras på etanol. Saabmotorerna går utmärkt att konvertera för det ändamålet. De ger både bra med effekt och är miljövänliga när de körs på etanol.

 

Att stoppa ned en 2-liters Saabmotor i en Corsa-kaross blir minst sagt tight. Här räcker det inte med skohorn och svordomar för att få spisen på plats.

 

-Fronten måste breddas och förlängas för att allt ska få plats. Hjulbasen blir längre och framvagnen får bytas.

 

När motorn är färdig räknar Kalle med att få ut cirka 350 hästkrafter. Det ger tillräckligt med effekt för den lätta bilen och samtidigt bra tillförlitlighet.

 

Bilen är framhjulsdriven vilket inte är det optimala för dragracing. Men det bekommer inte Kalla Uhr.

 

-Det blir att reglera effekten med gasen i starterna. Det ska nog gå bra.

 

402 meter på 4,45 sekunder
Att ta ut betydligt mer effekt, över 500 hästkrafter är inga problem, men då ökar riskerna för motorhaverier.

 

Dragracing går ut på att köra en kvarts engelsk mil, det vill säga 402 meter, på kortast tid. De allra extremaste bilarna som kör i klassen Top Fuel avverkar de 402 meterna på 4,45 sekunder och har då nått otroliga 530 km/h vid målgång.

 

Men då handlar det om motorer på 8000 hästkrafter som drivs med nitrometan.

 

Riktigt så snabb blir inte Kalles bil, men det lär nog gå undan i alla fall.

 

-Målsättningen första året är att kunna åka en 11-sekundersrepa. Då vore jag väldigt glad.

 

Troligtvis kommer Kalles rödvita Corsa att köras i Max Street-klassen.

 

Att få in ungdomar inom dragracingsporten är viktigt. Tyvärr är det många aktiva inom dragracingen som är lite äldre och dessutom lägger ned enormt mycket pengar på sina fordon.

 

Genom relativt enkla och billiga byggen, som det Kalle Uhr gör nu, kan sporten få en hel del nya förare.

 

-Dragracingen känns helt rätt. Det är lite mer avspänt och inte så allvarligt som annan racing.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Thomas Möller