Sprött och skirt möter mörkare världar

I Mia Fagergrens målningar samsas abstrakta former och figurer med tydligt avläsbara bildobjekt.

”Drömfragment”, av Mia Fagergren.

”Drömfragment”, av Mia Fagergren.

Foto: Catrin Villaume Fägerstrand

Recension2019-09-30 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Mia Fagergren & Margareta Lindman: Elementet i magen

Blandteknik

Galleri Kronan, Norrköping. Visas till 13/10.
 

De synes vid en första anblick disparata, slumpartat valda och inbjuder till minnen, drömmar och sagolika scenarier. Men det är något med hennes upplösta bildrum och objektens placeringar till varandra som manar till tolkningar in i mörkare begreppsvärldar. Gestalter skymtar bakom varandra i lager eller tittar nyfiket fram, ibland på bekostnad av varandra eller som kluvna personligheter av samma jag. Flera av Fagergrens motiv visar stumma och allvarliga flickor och pojkar i försåtligt rara barndomsmiljöer med ballonger och gulliga djur. I ”drömfragment” har flickebarnets outvecklade kropp påtvingats en mogen kvinnas hängande bröst. Blicken är tom och intill lurar ett isande blått rovdjur, placerat i ett huvud eller om man så vill i den vuxna kvinnans medvetande.

Margareta Lindman förhåller sig fri och nyfiken genom olika blandtekniker i sitt måleri. Dekorativa rader av trä och porslin kan plötsligt kanta en målning. Små delar av sten eller betong mister sin råhet och förvandlas till mjuka, sidenmatta material när de integreras fritt i duk och färg. Mosaikens teknik finns här men har under Lindmans händer lyfts ur sina formtvingande gränser och tillåts nu sväva fritt för andra syften. Det är lekfullt, vackert och välavvägt, som om när en gigantisk blomma svävar över pickande fåglar i ”kurragömma (alla dessa vinklar)”. Helhetsintrycket är sprött och skirt, nästan sockrigt sött och rart med alla änglar, fjärilar och blommor.

”Kurragömma (alla dessa vinklar)”, av Margareta Lindman.
”Kurragömma (alla dessa vinklar)”, av Margareta Lindman.
Karta: Galleri Kronan och KIFiN