Nyskrivet verk skapar möten

Det krävs nyfikenhet och förståelse under repetitionerna i De Geerhallen, då SON tillsammans med tre speciella solister tar sig an ett nyskrivet verk.

4 oktober 2016 16:29

På torsdag kväll spelas ett nyskrivet verk i De Geerhallen. Kompositören Peter Bryngelsson har arbetat länge med "Min väg (Everybody is a regfugee)".

– Mitt mål har varit att skapa musik som befinner sig mellan orienten och västerländsk kulturtradition, säger han.

– Sedan 1994 har jag misslyckats många gånger, men här förmedlar vi kärnan av vad det innebär att vara tvungen att stiga upp och lämna allt – eller gå under.

Kompositör, dirigent, solister och orkester känner lekfullt på varandra och den nya musiken under tisdagens repetitioner. Bland annat har Martin Orraryd med flera fått orientaliska trummor och börjat lära sig tekniker som tillför en ny känsla och bidrar till det annorlunda sound som skapas i mötet med solisterna.

– Det tar ett halvt liv att bemästra ett instrument som det här, men det är oerhört berikande och roligt både för mig och de andra i orkestern att få pröva oss fram.

Norrköpings Symfoniorkester arbetar aktivt med sitt projekt "Öppen orkester", som innebär att bjuda in musiker och nya samarbeten, men också att på olika sätt få in ny publik till konserterna.

– Den här gången kommer till exempel flera grupper att blandas med abonnemangspubliken genom nya samarbeten. Vi har också har valt att lägga det här viktiga och nya i den ordinarie repertoaren, inte som en specialkonsert vid sidan om, säger Karin Veres, SON:s konstnärliga ledare.

Det finns en tydlig koppling till kvällens andra stycke, "Scheherazade", hur den blev till och de orientaliska tonerna det vilar på, något musikerna själva tycker om.

Peter Bryngelsson har sedan 2010 intervjuat musiker som flytt från Irak och bland annat samarbetat med en kör nyanlända flyktingar i Norrköping.

– Våra möten har lagt grunden till det jag skriver och allt handlar egentligen om universiella frågor. Min tanke är att de flesta vet hur det är att fly – från sig själv, till något nytt eller från landet till stan – även om vi aldrig kan förstå hur det är att fly från krig på det sättet.

Han hoppas kunna förmedla känslan av att tvingas bli någon annan och det sökande, och främlingsskap, som är en del av det.

Sohair Chkair, tidigare protestsångerska och tv-programledare från Syrien, tolkar sin och sina landsmäns lidande.

– Jag kan egentligen inte svenska, så texten står på arabiska, som fonetisk skrift när jag sjunger. Men Peters ord når förhoppningsvis fram ändå och jag är stolt över att vara en del av den här konserten.

Solisten Mukryan Abubaker Molod, fiol, spelar på ett annat sätt än sina kollegor i orkestern, vilket inspirerar båda parter.

– Det är en utmaning och jag har redan lärt mig mycket. Att de har låtit oss solister få lite utrymme för improvisation känns bra. Jag spelar fiol mer öppet – på det sättet ni spelar jazz.

Mousa Elias på oud har vi hört i Norrköping förut. Han tycker att projektet är jättekul.

– Det är hög nivå på orkestern och den här gången har vi en ny rytm, med smärta och lidande. Jag gillar hur dirigenten Fredrik Burstedt tar sig an den här utmaningen.

Var: De Geerhallen, Norrköping.

När: Kl 19 på torsdag, den 6 oktober.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Sandra Wall