Under tidigt 1970-tal bildar Lotta, Erik, Kakan och Olof bandet Leko. Sina första musikaliska steg tar bandet i den vänsterorienterade proggrörelsen, men det stora genombrottet får Leko som kommersiellt popband.

Min gumma är den som är mest politisk, det är hon som tvingas kompromissa mest när bandet börjar göra kommersiell musik, men hon går med på det eftersom det är bandets vilja, säger Kakan Hermansson.
Min rollfigur är inte så intresserad av politik, men låter sig dras med i vänstervågen. Hon har lite enklare klassbakgrund och är mest intresserad av att genom musikkarriären göra en klassresa. Jag sympatiserar starkt med henne, säger Lotta Lundgren.
Artikelbild

| "Vi utgick från Abba och bandets medlemmar, men historien växte sig större och det händer saker som inte hände Abba", konstaterar Erik Haag. Tillsammans med Lotta Lundgren, Olof Wretling och Kakan Hermansson medverkar han i "Bandet och jag, Leko." i SVT.

Popstjärnorna på slottet

"Bandet och jag" tar avstamp i nutid, när medlemmarna i Leko 30 år efter att bandet splittrats återförenas på ett slott för en tv-inspelning à la "Stjärnorna på slottet". Allteftersom medlemmarna gräver i det förflutna blir det allt tydligare vad som splittrade bandet.

Ju mer samhället förändras, desto mer förändras bandet. Individualismen smyger sig in som ett gift och medlemmarna går skilda vägar, säger Olof Wretling, vars rollfigur går från kristen helyllekille till en självcentrerad frontfigur som tappar fotfästet.

Kollektivets död

Berättelsen om bandets uppgång och fall är också en berättelse om Sverige. När Leko bildas 1970 är Sverige ett land där tron på kollektivet är stark, när bandet splittras 1990 är svenskarna kända som världens mest individualistiska folk.

Att utgå från ett band kändes som en bra arena för att gestalta den mentalitetsförändring som skedde i Sverige. Ett band är ju olika individer som samlas i grupp och sätter kollektivets bästa framför sina egna intressen, säger Erik Haag.

När bandet, det vill säga kollektivet, slutligen splittras satsar medlemmarna i stället på sina solokarriärer, det vill säga individen.

Oblyg vink till Abba

Leko har inte så lite gemensamt med ett annat framgångsrikt popband – precis som Abba får bandet sitt stora genombrott när de tar hem segern i Melodifestivalen.

Vi utgick från Abba och bandets medlemmar, men historien växte sig större och det händer saker som inte hände Abba. Samtidigt finns det en massa andra band med liknande historier. De får gärna höra av sig om de vill klaga och säga "så var det inte alls", säger Erik Haag.

"Kollektiv terapi"

Tillsammans med Karin af Klintberg, regissör och producent, har Erik Haag och Lotta Lundgren haft stora framgångar med sina programserier om Sveriges historia. Det började med "Historieätarna", fortsatte med julkalendern "Tusen år till julafton" och när det blev dags för "Bye bye Sverige" kom också Kakan Hermansson och Olof Wretling med på tåget.

Jag tror det är lite som att gå i kollektiv terapi att ta del av Sveriges historia. Man går tillbaka till sin gemensamma bakgrund för att förstå varför man har blivit den man är, säger Lotta Lundgren.

När medlemmarna i Leko på ålderns höst återförenas har de landat i vilka de är, även om till exempel Erik Haags rollfigur kanske försöker vara någon som han egentligen inte är.

Min gubbe kanske tycker att han har förändrats, men egentligen är han kanske exakt likadan som han alltid har varit, säger Erik Haag.