"Mutant", som utspelas i en postapokalyptisk värld där civilisationen har kollapsat, var ett av de största svenska rollspelen på 80-talet. När berättelsen nu flyttar från spelbordet till skärmen heter spelet "Mutant year zero", och är något av en nostalgitripp för upphovsmakarna.

Halva vårt team är svenskar, och för utvecklare i vår ålder har det varit lite av en dröm att ta sin barndoms rollspel och göra till tv-spel, säger Haraldur Thormundsson, vd på utvecklingsföretaget Bearded Ladies Consulting, även om han som islänning själv kom i kontakt med spelet först senare i livet.

Dyster värld

Under äventyret rör man sig genom ett öde landskap av övergivna städer och spruckna vägar där hjälteteamet möter fiender i form av robotar och muterade monster. "Mutant year zero" utspelar sig i Sverige och Thormundsson lovar att spelare kommer att kunna hitta många svenska referenser i miljöerna, exempelvis i form av vägskyltar och andra detaljer.

Varierat, intressant och vackert har varit ledorden i arbetet med att skapa miljöerna i spelets olika nivåer.

Men vi har inte försökt skapa någon rollspelsvärld, för det är svårt att matcha och då hamnar man i underläge jämfört med originalspelet. Vi anpassar hellre formatet till datorspel, säger Thormundsson men tillägger att det samtidigt finns likheter i sättet att utforska miljöerna och bygga upp rollfigurer.

Stor influens

Många har velat göra det tidigare, men Thormundssons företag är det första som har fått grönt ljus för sin idé. Fredrik Malmberg, som utvecklade "Mutant" på den tid det begav sig, blev så tänd på idén att han också gick in som partner i projektet.

Haraldur Thormundsson ser också de svenska rollspelen som en viktig ingrediens i att lägga grunden till vad han kallar det svenska spelundret.

Min generation var redan spelnördar när vi började koda. Det har skapat förutsättningar för att göra Sverige så framgångsrikt som utvecklarland, säger han.