Tomas von Brömssen har varit i branschen i snart 50 år. Men karriären har knappast saktat ner, tvärtom har 76-åringen haft ett par rätt hektiska år.

Under våren och försommaren spelade han till exempel först morfar i den nya Sune-filmen, där inspelningarna tog slut i Göteborg i midsommarveckan, och tog sig sedan direkt vidare till Alingsås där nästa film om Lassemajas detektivbyrå skulle spelas in.

Ja, det blev två filmer parallellt. Det blir lite konstigt, att jag är med i bägge två och de spelas in här nära Göteborg, säger han roat.
Artikelbild

| Barnteater, vuxenteater, revyer, film, tv, musik... Tomas von Brömssens karriär har innehållit det mesta. "Det är en ynnest att få den möjligheten", säger han.

Jag sade det att ”ni kan ju inte ha mig i bägge filmerna, det blir ju lite inflation”. Men det ville de.

TT träffar Tomas von Brömssen i en av inspelningspauserna av Sune-filmen. Han och tolvårige Elis Gerdt (Sune) bjuder på anekdoter från de åtta inspelningsveckorna och fastnar i en diskussion om favoritscenen, ombord på en snabbgående gummibåt.

Det känns helt naturligt med Elis, som en jämbördig skådespelare, säger Tomas von Brömssen imponerat.

Den egna karriären började betydligt senare, konstaterar han sedan.

Artikelbild

| Tomas von Brömssen hade aldrig kunnat föreställa sig att han fortfarande skulle jobba för fullt som 76-åring. "Jag har hållit på med teater professionellt sedan 1970. Men jag kan ju fortfarande gå, jag kan stå och jag kommer ihåg repliker. Och jag tycker att det är kul fortfarande."

Jag skulle aldrig ha vågat ställa mig framför kameran när jag var 11–12 år. Barnstjärnor var något man bara läste om, de fanns i Hollywood. I den åldern var jag inte inne på teater alls, utan i mitt fall kom det först efter gymnasiet.

"Håkans fel"

Tomas von Brömssen gick ut scenskolan i Malmö 1969 och inledde den professionella karriären som fast anställd skådespelare på först stadsteatern i Malmö och senare stadsteatern och Folkteatern i Göteborg. Men efter det har han låtit frilanskarriären ta honom från projekt till projekt – och från genre till genre.

De senaste åren har han synts bland annat som revykungen Karl Gerhard på Göteborgs stadsteater, som polischef på tv och som cirkusdirektör på bio. Och, inte att förglömma, som gästartist till Håkan Hellström inför nästan 70 000 personer på Ullevi.

(skratt) Ja, det var ju Håkans fel egentligen, som ville ha mig med. Men det var skitkul. Det är jättekul att vara med om, att det är möjligt, säger Tomas von Brömssen.

TT: Känner du dig folkkär?

Ja. Men det var ju ”Albert och Herbert”. Det var den som gjorde det. Det var bara pang!

Succé som skrothandlare

De första framgångarna kom när han tillsammans med en kollega började skriva barn- och ungdomspjäser, som senare gick på export. Att spela teater för barn blev en stor inspirationskälla för den fortsatta karriären, berättar han.

Det var första steget, där vi insåg att vi kunde själva. Att vi kunde formulera vårt eget material och kunde spela det. Och ”oj, nu spelas vår text i Tyskland, i Finland”. Det var en jättekick och en ganska stor inspiration, att kan man spela för barn, då har man ganska stora möjligheter att spela för vuxna också.

Men pjäsernas framgångar var ingenting mot genombrottet som väntade när han fick en roll som motspelare till Sten-Åke Cederhök i SVT-serien "Albert och Herbert" i mitten av 1970-talet. Serierna om de båda skrothandlarna, far och son i Haga i Göteborg, blev snabbt en publiksuccé och blev senare även både teater och revy.

Det fanns till och med en tid då Tomas von Brömssen oroade sig för att "Hebbe lelle", som hans rollfigur blev känd som, hade blivit lite för populär och känd.

"Stod och vägde"

Den oron gick dock ändå rätt snabbt över.

Det var ett tag där jag tänkte att jag inte skulle kunna göra något annat, ungefär som Kurt Olsson, att det blev ett fenomen, säger han.
Men jag märkte efter ett tag att tack och lov kunde jag det. Jag kunde spela Peer Gynt och folk kom ändå och tittade, och jag fick godkänt. Men det var lite så att det stod och vägde, när det var som mest populärt.

TT: Hade du kunnat tänka dig att du fortfarande skulle jobba som skådespelare som 76-åring?

Nej, nej. Man tänkte ju inte den tanken. Man levde i nuet och var ung för evigt. Och jag är ju fortfarande inne i det, säger Tomas von Brömssen.
Jag har hållit på med teater professionellt sedan 1970. Men jag kan ju fortfarande gå, jag kan stå och jag kommer ihåg repliker. Och jag tycker att det är kul fortfarande.