Fritt genrep inför SON:s festivalspelning

Tonsättarfestivalen i Stockholm lyfter i år fram den brittiske kompositören George Benjamin. SON får uppdraget att tolka honom.

Tonsättaren George Benjamin i skapartagen hemma på sin kammare.

Tonsättaren George Benjamin i skapartagen hemma på sin kammare.

Foto: Matt Lloyd

Norrköpings kommun2019-11-20 12:00

Norrköpings symfonikorkester tar Konserthuset i Stockholm i sittning nu på fredag kväll med ett urval ur George Benjamins rika repertoar. Men först får Norrköpingspubliken chansen att uppleva konserten redan vid torsdagseftermiddagens öppna och fria generalrepetition i De Geerhallen.

– Det ska bli oerhört spännande att få göra en djupdykning i George Benjamins musik, säger SON:s konstnärlige chef Henrik Marmén.

– En av de mest intressanta av världens nu levande tonsättare. Han jobbar ofta med breda klanger och rytmer som glider in i varandra i en väldigt skiftande och rik ljudbild. Ganska avantgardistiskt utan att vara svårlyssnat. I vårt uppdrag ingår samtidigt att både förvalta den gamla klassiska musiken liksom att visa upp vår tids musik. Det här blir den senare delen i den viktiga uppgiften.

Konsertens George Benjamin-del inleds med hans fascinerande stycke "A mind of winter" från 1981 som bygger på dikten "The snowman" av Wallace Stevens. Sopranen Susanna Andersson svarar för den vokala tolkningen. Programmet omfattar också "Dance figures" och "Ringed by the flat horizon" men innan George Benjamins musik släpps lös, inleds det hela med den symfoniska dikten "Tapiola" av Jean Sibelius. Fullt logiskt med tanke på att Benjamin brukar framhålla Sibelius som en viktig inspirationskälla.

Christian Karlsen dirigerar och tilldelas, i samband med generalrepet, Årets Interpretpris av Föreningen Svenska Tonsättare.

Sopranen Susanna Andersson samarbetar med SON igen. Nu med att tolka George Benjamin.
Sopranen Susanna Andersson samarbetar med SON igen. Nu med att tolka George Benjamin.
Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!