Fotografer prisades på Arbetets museum

Moldavien och Älvdalen, Kongo och Kalmar. Året fotopristagare på Arbetets Museum förenas av sitt sociala engagemang i lokala och globala projekt.

4 november 2015 17:35

I femton år har Arbetets Museum delat ut pris till dokumentärfotografer och personer som ägnat sig åt den fotografiska bilden. Maja Daniels, Jan Nordström, Per-Anders Pettersson och Åsa Sjöström heter pristagarna och de presenterar sig själva och sina projekt. Omständigheterna gör att det traditionella seminariet flyttas ner till den mörka Laxholmskällaren, där det visar sig att alla fotografer tagit olika vägar. Jan Nordström är självlärd och har ägnat sig åt lokala projekt i och omkring hemorten Kalmar. Maja Daniels ville bort från Sverige och har arbetat i Frankrike men bor och arbetar numera i London. Per-Anders Pettersson är en internationellt renommerad fotograf, baserad i Kapstaden som skildrat Sydafrika och Kongo och haft flera internationella inställningar de senaste åren. Åsa Sjöström är pressfotografen som i mediekrisens spår tvingades lämna Sydsvenskan och istället arbeta med långa projekt med olika finansiärer. Idag är hon också en prisad och internationellt uppmärksammad fotograf.

– Det sociala engagemanget förenar årets pristagare, säger Niklas Cserhalmi, chef på Arbetets Museum.

Åsa Sjöström visade bilder från Moldavien, ett land hon upptäckte av en slump men nu har en stark relation till.

– Jag jobbade på DN och ville resa till Pakistan men både resurser och praktiska skäl talade emot. Då var det en kollega som tyckte att jag skulle resa till någonstans i Europa. Jag tog reda på att Europas fattigaste land var Moldavien, säger hon.

Sedan visar hon bilder på barn, bland annat två tvillingpar, interiörer och landskap i detta land som hon återvänt till många gånger. Hon har också arbetat i Ghana och i Sverige porträtterat anonymiserade kvinnor som blivit utsatta för misshandel och deras barn.

Märkligt nog förenas Maja Daniels och Åsa Sjöström i valet av motiv. Maja har också fotograferat tvillingar och häxor. Fast hon har ett sociologiskt angreppssätt till sina projekt.

– Jag ser fotografin som ett verktyg när jag vill engagera mig i samhället, säger hon.

Hennes tvillingar är ett par äldre kvinnor i Paris som iscensätter sitt syskonskap genom att klä sig identiskt, bo tillsammans och framträda offentligt.

– De gestaltar idén om en identitet i två olika kroppar. Lär man känna dem är de väldigt olika.

Hennes häxor är påskkärringar fotograferad i Älvdalen, där hon har sina rötter. I ett pågående projekt har hon fördjupat sig i Älvdalskan, ett inte erkänt språk som talas och därmed levs av 3 000 människor i Sverige, och som det görs aktiva insatser för att hålla vid liv.

– Det här är mitt mest personliga projekt, ett sökande efter en tillhörighet, säger Maja Daniels.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!