En klaffbro som hämtad ur Fablernas Värld

Nu ska det byggas en öppningsbar bro över Motala Ström vid Inre hamnen.

Sophia Jarl och Reidar Svedahl säger att den öppningsbara bron är viktig för att framtidsäkra båtlivet i innerstaden, den ska ge möjlighet för större fartyg, kryssningsfartyg, passagerarbåtar och större fritidsbåtar. Vilken fartygsstorlek har man kalkylerat bron efter? undrar Leif Orvar.

Sophia Jarl och Reidar Svedahl säger att den öppningsbara bron är viktig för att framtidsäkra båtlivet i innerstaden, den ska ge möjlighet för större fartyg, kryssningsfartyg, passagerarbåtar och större fritidsbåtar. Vilken fartygsstorlek har man kalkylerat bron efter? undrar Leif Orvar.

Foto: Louise Åsenheim

Insändare2023-03-24 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Därför investerar kommunen nu i en öppningsbar bro" NT 16/3

Våra politiker säger glatt att Samhällsbyggnadskontoret gjort ett gott jobb. En ny kalkyl visar att en öppningsbar bro, modell holländsk klaffbro, blir cirka 100 miljoner kronor billigare än tidigare kalkyler för samma klaffbro.

Vilket kalkylunderlag har man haft? Byggkostnaderna har ju som bekant ökat de senaste åren. Hade Samhällsbyggnadskontoret gjort ett ännu bättre jobb om de presenterat en kalkyl med 125 miljoners besparing? Kostnaden påstås bara bli cirka 55 miljoner mer än för en fast broförbindelse.

Sophia Jarl och Reidar Svedahl säger att den öppningsbara bron är viktig för att framtidsäkra båtlivet i innerstaden, den ska ge möjlighet för större fartyg, kryssningsfartyg, passagerarbåtar och större fritidsbåtar. Vilken fartygsstorlek har man kalkylerat bron efter?

Kryssningsfartyg modell finlandsfärja, passagerarbåtar typ Göta Kanal? Hur bred ska broöppningen vara?

En arkitekttävling ska utlysas under 2023 för brons gestaltning, trots att detta inte är klart så kan Samhällsbyggnadskontoret kalkylera en kostnadsbesparing på 100 miljoner, baserat på vad? Nu seglar vi in i Fablernas Värld.

Har våra politiker frågat båtfolket hur intressant Norrköping är som turistmål? Passagerarbåtar och kryssningsfartyg, vad är det för trafik man tänker sig? Det känns som ett politiskt önsketänkande och fabulerande.

De välbesökta gästhamnarna längs med östersjökusten ligger lättillgängliga som Oxelösund, Arkösund, Västervik med flera. Jag har haft både motorbåt och segelbåtar och känner den 51 km långa sjövägen från Arkösund till Norrköping. Att ta sig genom Bråviken är en trist transportsträcka som med segelbåt tar fyra till fem timmar, med motorbåt vill man nog spara de bränslekostnaderna och välja en attraktivare hamn.

Ska man sedan efter alla dessa timmar ha oturen att komma fram till bron under rusningstid så sker ingen broöppning, inte uppmuntrande efter Bråviksfärden med väntetid

För biltrafiken påstås väntetiden från stängd till öppen bro bli cirka nio minuter, är det trovärdigt, från ljussignal, bomfällning, brolyft, båtpassage, brostängning, bomlyft till grön signal? Är det så klokt att bygga in ett sådant trafikhinder i en modern ringled?
En fast bro kommer att ha en segelfri höjd på cirka tre, fyra meter, det räcker gott och väl till de dagstursbåtar som kan tänkas förtöjas i Inre hamnen.

Släpp drömmarna, Norrköping har aldrig varit och kommer inte att bli ett turistmål för vare sig passagerarbåtar eller fritidsbåtar.