Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Har du hört talas om PÅFFLOR!?

Norrköping Snart är dagen D här. Våffeldagen!!!! Love it.

Årets våffla är utan tvekan "Påfflan"! Har du testat? Det är genialiskt tycker jag!!!!!!

Tro det eller ej men den innehåller bara EN ENDASTE INGREDIENS. Du kan nog lista ut vad det är.

Påfflor är perfekt om man vill äta våfflor till middag, men tycker att den traditionella våfflan med grädde och sylt inte är nog matig. Låt mig presentera detta underverk! BAMPARAMPAAAA......

Ser det inte helt underbart ut!? Visst gör det! Och den hemliga ingrediensen är förstås POTATIS 😊

Så här gör du påfflor:

  1. Koka valfri mängd fast potatis tills den är helt klar, men låt den inte bli överkokt. Låt sedan potatisen svalna
  2. Sätt på ditt våffeljärn och vänta tills det är tillräckligt varmt. Smörj järnet med tex rapsolja.
  3. Lägg ned en stor eller två mindre potatisar i mitten av järnet, mosa till med litegranna, flingsalta och peppra, och stäng sedan locket ordentligt. Se till att det är bra tryck.
  4. Låt påfflan gräddas länge, längre än en vanlig våffla. Håll dig i skinnet, öppna inte och titta för tidigt för då kommer den inte att hålla ihop.
  5. Ta-da! Lägg din påffla på galler och låt svalna lite. Servera sedan med någon god röra, tex hemmagjord skagenröra. Eller som jag gjorde, med cremefraise och rom. Du kan också äta dina påfflor som potatisbullar, med lingon och kalkonbacon tex. Eller blodpudding (utan tillsatt socker). Valet är ditt!


Är potatis nyttigt?

Potatisen har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren tycker jag. Visst, den är lätt att överäta och gör då att det blir mycket energi, så om man önskar vikrkontroll gäller det att vara på sin vakt. Men hur det än är så inehåller faktiskt potatis en stor andel vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alltså, så länge du äter denna knöl i måttlig mängd, så är den bra för dig! Tänk så här: Potatisen är en detalj i din måltid, men det är nödvändigtvis inte den som utgör grunden. Då är du på rätt spår.

Här och här hittar du mer traditionella våffelrecept (som äts mer som fika eller efterrätt), men med en hälsotouch såklart!


Glad våffeldag!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Hälsopiffa vardagsmaten

Norrköping Hur kan man göra "vanlig mat" mer hälsosam utan att behöva krångla till det? Här kommer ett tips!



Klasisk falukorv i ugn med extra mycket grönt i skårorna (tomat, lök och äppleskivor). Jag valde dessutom en falukorv som består av 47% grönsaker ("faluish"). Till detta serverade jag potatis- & broccolimos (gör potatismos som vanligt men byt ut 1/3 av potatisen mot broccoli). Istället för ströbröd använde jag mandelmjöl. Lätt som en plätt och inget jobbigt.

Här kommer några fler vardagsrätter i hälsotappning:

 

Smaklig vardags-måltid!
/Hälsocoach sanna Dahlström

Är kantareller hälsomat?

Norrköping Svampsäsongens kulmen är nådd! I år verkar det dessutom varit ett bra år, iallafall enligt instagramflödet 😆


Själv har jag varit ute till skogs ett par gånger i år, med blandad svamplycka visserligen, men nog har jag fått härliga höstromenader iallafall. Jag är inte direkt någon expert på olika sorters svampar eller vart man skall leta efter dom, men i sällskap av en svampkunnig far fick jag hem en hel del!

Men hur är det egentligen med svamp, är det nyttigt?
Svamp är generellt sett inte dirket fullproppad med näring så man kanske inte kan påstå att det är någon super-duper-mat men det är absolut inte heller onyttigt (förutom de giftiga så klart). Visst kan man hitta en hel del mineraler och spårämnen i svamp men den består ju till största del av vätska, vilket märks när man tillagar den. Hur som helst så vill jag ändå påstå att svamp är hälsosamt i det avseendet att man ofta får en rejäl dos av både vardagsmotion och frisk luft när man plockar den. Och så är det ju fantastiskt härligt att laga till den och äta den sedan! Så ut i svampskogen med dig 😉

Gula kantareller, svart trumpetsvamp & trattkantareller

/Hälsocoach Sanna Dahlström


GÅ till fots ända till Italien

Toscana Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att jobba med målsättning för att lyckas med sin livsstilsförändring. Att blanda kortsiktiga och långsiktiga mål är en nyckel till framgång.

Detta är därför något som jag alltid arbetar nogrannt med tillsammans med mina klienter. Det är viktigt att målet är något som du själv känner dig peppad på. 

Just nu har jag en klient som promenerar till Italien. Ja du läste rätt. Fast hon gör det på hemmaplan alltså. Hon räknar ihop alla sina kilometer/mil för att ta sig ända till Rom från Norrköping. Hur coolt är inte det?!

Fick detta mejl i veckan:





Med största sannolikhet kommer hon att befinna sig i Rom lagom till jul 🎅🏻 Wow säger jag bara!

Fortsätt kämpa härliga du!!!!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Minns ni Cristofer?

Norrköping

Han har nu gått ner 20 kg!!!!!!! Visst syns det i ansiktet? Bilden längst till höger är den nya bilden.

Heja dej Cristofer! Nu kör vi vidare!

/Hälsococah Sanna Dahlström

En hälsosam kanelbulle

Finns det ens en hälsosam kanelbulle? Ja, det skulle jag vilja påstå. Den kanelbullen som DU VÄLJER att äta i ett AKTIVT VAL, det är en hälsosam bulle. Är du beredd att ta konsekvenserna? Är det värt det? Om ja, ta en bulle, ät och njut.

Precis sådär är det med alla godsaker. Visst får man lov att äta dem ibland, men inte jämt. Och det ska vara ett val som du gör, inte bara att "den slank ner". Så ta diskussionen med dig själv och gör därefter ett val som du kan stå för både i stunden men också imorgon.

 

Här kommer mina bästa bullrecept:

Glad kanelbullens dag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.