Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Har du hört talas om PÅFFLOR!?

Norrköping Snart är dagen D här. Våffeldagen!!!! Love it.

Årets våffla är utan tvekan "Påfflan"! Har du testat? Det är genialiskt tycker jag!!!!!!

Tro det eller ej men den innehåller bara EN ENDASTE INGREDIENS. Du kan nog lista ut vad det är.

Påfflor är perfekt om man vill äta våfflor till middag, men tycker att den traditionella våfflan med grädde och sylt inte är nog matig. Låt mig presentera detta underverk! BAMPARAMPAAAA......

Ser det inte helt underbart ut!? Visst gör det! Och den hemliga ingrediensen är förstås POTATIS 😊

Så här gör du påfflor:

  1. Koka valfri mängd fast potatis tills den är helt klar, men låt den inte bli överkokt. Låt sedan potatisen svalna
  2. Sätt på ditt våffeljärn och vänta tills det är tillräckligt varmt. Smörj järnet med tex rapsolja.
  3. Lägg ned en stor eller två mindre potatisar i mitten av järnet, mosa till med litegranna, flingsalta och peppra, och stäng sedan locket ordentligt. Se till att det är bra tryck.
  4. Låt påfflan gräddas länge, längre än en vanlig våffla. Håll dig i skinnet, öppna inte och titta för tidigt för då kommer den inte att hålla ihop.
  5. Ta-da! Lägg din påffla på galler och låt svalna lite. Servera sedan med någon god röra, tex hemmagjord skagenröra. Eller som jag gjorde, med cremefraise och rom. Du kan också äta dina påfflor som potatisbullar, med lingon och kalkonbacon tex. Eller blodpudding (utan tillsatt socker). Valet är ditt!


Är potatis nyttigt?

Potatisen har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren tycker jag. Visst, den är lätt att överäta och gör då att det blir mycket energi, så om man önskar vikrkontroll gäller det att vara på sin vakt. Men hur det än är så inehåller faktiskt potatis en stor andel vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alltså, så länge du äter denna knöl i måttlig mängd, så är den bra för dig! Tänk så här: Potatisen är en detalj i din måltid, men det är nödvändigtvis inte den som utgör grunden. Då är du på rätt spår.

Här och här hittar du mer traditionella våffelrecept (som äts mer som fika eller efterrätt), men med en hälsotouch såklart!


Glad våffeldag!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Är svamp nyttigt?

Norrköping Hur är det egentligen med svamp, är det nyttigt?

  • Svamp innehåller en del mineraler och spårämnen men bortsett från det är det faktiskt både ganska energi- och näringsfattigt

  • Men svamp är absolut inte heller onyttigt (förutom de giftiga så klart)!

  • Om du fösöker gå ner eller vill hålla nere din kroppsvikt kan svamp vara ett bra inslag i kosten eftersom det innehåller lite energi (kalorier).
  • Svamp innehåller faktiskt till största del vätska, och det märks ju när man tillagar det

  • Svamp är väldigt hälsosamt i det avseendet att man ofta får en rejäl dos av både vardagsmotion och frisk luft när man plockar den

  • Dessutom är det ju fantastiskt gott!

 

Obs, denna svamp rekommenderar jag icke! Men den är vacker att beskåda.

Ses i svampskogen!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Kräftskiva i hälsans tecken

Norrköping Tacka gudarna för att kräftsäsongen äntligen är här! Skaldjur är en riktig höjdare enligt mig. Både ur smarrighet- och nyttighetsaspekt. Bingo! Och till de andra obligatoriska tillbehören säger jag bara M-U-M-S!!!!!!

Här kommer några klassiska tillbehör, men i lite nyare och hälsosammare tappning:

Västerbottenpaj

Spenat & Fetaostpaj

Fröknäcke

Sesamkex

Hemmagjord Aioli

 

Ha en kul kräftskiva!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Norrköpings mysigaste & viktigaste lopp!

Norrköping Förra veckan var det dags för stans mysigaste och viktigaste motionslopp - Sofialoppet! Det är ett välgörenhetslopp är intäkterna går till cancerfonden.

För oss på kliniken är det en självklarhet att ställa upp på Sofialoppet! Genom att vara med och springa eller massera. 

Hoppas vi ses nästa år också!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Vad ska jag laga för mat?

Norrköping Det är inte alltid så enkelt att komma på vad man skall hitta på till middag. Därför vill jag med detta inlägg dela med mig av mina bästa vardagsfavoriter till er!

Mitt bästa tips är att planera maten i förväg, att skriva en lista inför veckan och att handla så att allt finns hemma. 

Snabblagat:

Enkel och snabb spenatpasta

Bananpannkakor med bara två ingredienser

Höstig, mustig soppa


Klassiker i ny tappning:

Panerad fisk

Nyttigare variant på tacos

Pasta bolognese

 

Frukost /mellis

Nattgröt - den perfekta frukosten "on the go"

Två sorters smoothies, perfekt som mellanmål eller frukost

 

Vegofavoriter

Grytan som boostar dit immunförsvar

Zucchinibiffar

Rödbetsfalafel

Rödbetsbiffar

Sötpotatisbiffar

 

Läs mer här om varför vego är bra för dig

 

Lycka till med vardagsmaten!
/Hälsocooach Sanna Dahlström

När vardagen gör entré igen

Norrköping Känner ni också att det är nåt visst när höstluften sveper in? Sommar, semester och lata dagar i all ära, men jag måste säga att varddag och rutiner också har sin charm, framförallt när man känner att det klaffar - när man har en vattentät plan. Eller hur?

 

Men det är inte alltid så enkelt, det där med att lägga "livspusslet" rätt är inte alltid en lek. Speciellt inte när man känner att det är alldeles för många bollar i luften, det är tusen saker som pockar på ens uppmärksamhet. Kanske har man inte bara sig själv att fokusera på, att ha familj och barn kräver ruggigt bra pussel-skills.

Därör tänkte jag dela med mig av de tips som jag ofta ger mina klienter, för att få varddagen att rulla på så jämnt underlag som möjligt. För ja, det stämmer, jag coachar inte bara i kost och träning. För att det ens skall vara möjligt att ha en plan här så måste ju livet i övrigt funka. Visst?

  1. Se över vilka veckovisa rutiner som bör få plats i din varddag. Allt från jobbtider, fritidsaktiviteter eller andra åtaganden. Gör en lista över dessa och reflektera över balansen mellan de olika inslagen.

  2. Finns det plats över? Vad vill du i sånt fall lägga den tiden på? Formulera en plan som matchar din målbild. Läs mer här.

  3. Glöm inte att planera in återhämtning också. För att orka med varddagen måste man vila ibland. Kan låta fjantigt, men det är sant! För att detta skall vara möjligt kan du inte fullproppa din veckoplan med andra ord. Var smart och SKAPA återhämtningsutrymme ockå.

  4. Givetvis ser inte varje vecka likadan ut, även om det antagligen finns gemensamma inslag från vecka till vecka. För att varje ny vecka skall klaffa krävs en specifik plan inför varje ny sådan. I en veckoplaneringen kan tex både din veckovisa träning och kosthållning pytsas in. Varför inte ha som "söndagsrutin" att göra en plan för kommande vecka, det brukar vara framgångsrikt i livspusslandet!

  5. Kontrollera planen löpande och ställ dig följande fråga: Lägger du tid på "rätt" saker? Saker som gör dig lycklig, som tar dig närmre ditt mål och är planen hållbar på sikt? Om svaret är ja så vet du att du är rätt ute.

Lycka till med vardagspusslandet!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.