Logga in
Tips nummer 2: Så här kan elitserien också... Speedwaybloggen Speedwaybloggen
Vädersponsor:

Christer Gustafson & Kenny Wiis

Speedwaybloggen

Det gör Vargarnas lag mycket sämre

Norrköping Jag ringde Jacob Thorssell i torsdags förra veckan för att kolla läget och primärt bena ut hur många matcher han planerar att köra för Vargarna 2020.

Jag trodde att svaret skulle bli runt hälften.

Svaret var noll.

En liten överraskning för mig.

En käftsmäll för vargfansen.

 

Nu är det här i grunden ingen jättedramatisk grej. Enligt Jacob Thorssell så har Vargarna vetat om hans plan hela tiden, det var bara det att det inte har blivit officiellt fram till att Thorssell berättade i NT.

Anledningen till att jag trodde att Thorssell skulle köra kring hälften av matcherna är att Åtvidabergssonen alltid har älskat att köra mycket, att ha ett hektiskt schema. Det har gjort honom bättre.

Dessutom hade han ett lite tyngre fjolår och jag kunde tänka mig att Thorssell såg ett stycke allsvenska matcher – där han garanterat kör in stora mängder poäng – var ett bra sätt att få just köra och bygga upp självförtroende.

Men icke.

Och visst, om Thorssell kör bra och får en ordinarie väst i Polen, så kommer han att få många matcher då han är självskriven i Dackarna och i Wolverhampton. Och han är 26 år – han har hunnit med många varv och lagt en stabil grund. Nu ska det finslipas.

Sen skall det sägas att Thorssell berättade att dörren inte är vrålstängd till Vargarna. Om det skiter sig med något av hans tre övriga klubbar, så kan körning i röd och blå huva på Kråkvilan bli aktuellt.

 

Henrik Bergström har skapat sig erfarenhet i allsvenskan och kan vara redo för ett större kliv. 

 

Vad gör det här med Vargarnas lag då?

Ja, det blir mycket, mycket sämre.

Jacob Thorssell hade varit en riktigt bra ersättare för Kim Nilsson. Han hade sett till att Vargarna hade en stark toppförare som ligger på minst tio-elva poäng i varje match.

Nu står Vargarna där med ett extremt ospetsigt lag. Det är bara att konstatera.

Joel Larsson och Emil Millberg är de två bästa svenskarna på papperet. Det är två förare som inför säsongen får betecknas som starka reserver, alternativt dugliga ”2:or” och ”4:or” i allsvenskan. Heatledare håller de inte för.

Vargarna får hoppas på bra utveckling där.

 

Utlänningarna Jonas Seifert (han är vi redan bekant med), Matias Nielsen och Lukas Fienhage får vitala roller. Ingen av dom är någon Erik Riss eller Dan Bewley, långt därifrån – men det vore välkommet om Nielsen och Fienhage är minst lika bra som Seifert, helst bättre.

Det finns dock spännande ungtuppar från de egna leden i Vargarna. Och sånt ska man vårda ömt. Henrik Bergström, Oscar Holstensson, Viktor Ohlsson, Anton Bork och Willy Andersson – kan någon av dessa ta ett stort steg vore det mycket värt.

En chaufför som Henrik Bergström kommer att tvingas till ordinarie väst på heltid. Upp till bevis för egna produkten från Vikbolandet.

 

/KW

Tips nummer 2: Så här kan elitserien också sluta

Norrköping Min delägare här på bloggen, Christer Gustafson, körde ut sitt elitserietips nyligen.
Klart jag blev inspirerad.
Klart att jag inte kan hålla mig från att själv veva ut ett tips i cyberrymden.
Det tar väl ungefär en tvåminutersregel, plus kötiden för att köpa en korv med bröd i en sladdpaus, att läsa igenom.
Lätt värt det.

Följande placeringar landade min tankeverksamhet i:

1) Västervik
Jag vill inte ta samma etta som CG. Men det går inte att undvika att placera Västervik på toppen av berget. Maestro Morgan Andersson har byggt i flera år och nu är det här projektet redo att blomstra. Ett komplett lag rakt igenom där Jason Doyle kommer att leda laget poängmässigt. Bartosz Smektala och Jack Holder kan närma sig världseliten ytterligare. Anders Thomsen är ett riktigt spännande nyförvärv.

2) Lejonen
Ja, här sticker jag ut gentemot CG. Det här ska vi tjivas om under säsongen (om den nu blir av överhuvudtaget). Gislavedslaget har ett jämnt lag och jämna lag är inte sällan en framgångsfaktor. Stöket kring Maksym Drabik stör (blir han avstängd eller blev han friad eller vad händer? Men även om Jarek Hampel inte är som förr, så är han fortsatt vass. Detsamma gäller Kasprzak. Och vad kan Robert Lambert hitta på i år? Lagledaren Anders Fröjd gillar att kunna laborera med olika startsjuor av liknande dignitet. I år har han verkligen chansen.

3) Indianerna
Nu ska jag sluta tjaja om CG, jag lovar. De är stabila, Kumlas indianer. Mikkel Michelsen är ett strålande nyförvärv och nu måste det väl lossna rejält för Chris Holder igen (jag har sagt det i fyra-fem år förvisso)? Max Fricke har verktygen för en fin säsong, bara han kan hantera en full GP-säsong vid sidan om. Kenneth Bjerre tillhör de mer pålitliga chaufförerna vi har i den här branschen. Indianhövdingen står stadigt. Men oj, vad det kommer att kännas konstigt utan Piotr Protasiewicz i truppen. Hur många säsonger gjorde polacken på Sannahed? 34?

4) Smederna
De vinner inte serien, men i slutspelet blir de livsfarliga. Det är så det funkar – har vi fått lära oss de senaste åren då Eskilstuna badat i metanoldränkta guld. Michael Jepsen Jensen och Niels-Kristian Iversen kommer att göra sitt. Mycket hänger på vad Andzejs Lebedevs och Gleb Chugunov hittar på. Där finns det mycket potential att hämta.

5) Vetlanda
Det glänser inte längre lika mycket som Vetlanda som tidigare. Men är det då ett färglöst lag de ställer på banan? Gud nej. Peter Ljung är bättre än någonsin och Bartosz Zmarzlik fick inte sin VM-titel i ett Corn Flakes-paket. Satan, så bra han är, den lille polacken. Är det inte dags att Filip Hjelmand tar ett större kliv? Något måste är det dock inte. Szymon Wozniak är en av elitseriens mest underskattade förare. Vetlanda är det sista av fem lag som kan vinna SM-guld.

6) Dackarna
Avon van Dyck – vilket klassnamn. Tyvärr kommer ynglingen inte att köra något. Men om några år är han förhoppningsvis etablerad i elitserien. Fram till dess kan Maciej Janowski och Patryk Dudek driva laget framåt (vilken spetsduo!) understödda av Oliver Berntzon och Jacob Thorssell (vilken kapabel svenskduo!) Jag ser inte att Dackarna har djupet i truppen för att kunna vinna ett guld. Men Frederik Jakobsen och Luke Becker är pigga och kanske överraskar mig?

7) Rospiggarna
Nicki Pedersen är Nicki Pedersen och att han dras med covid-19 kommer inte att sänka honom. Snarare tvärtom känns det som. Rasmus Jensen var en av fjolårets stora sensationer. Kan han fortsätta på inslagen väg är mycket vunnet. Om upplänningarna ska kunna nå semifinal fordras det av Dan Bewley tar för sig rejält och att Thomas H Jonasson hittar rätt i sin speedwaykarriär igen.

8) Masarna
”Två GP-förare – då blir väl Masarna att räkna med?”. Skulle inte tro det. Antonio Lindbäck och Martin Smolinski är två svaga GP-förare där Smolinski är direkt usel vilket jag tog upp i ett tidigare inlägg. Avestagänget har annars ett rätt skönt lag kan jag tycka. Precis som Lejonen, så är det jämnt, men med skillnaden att Lejonen har en jämnhet med en högre dos individuell skicklighet. Men visst ska det bli högintressant att se vad David Bellego och Dimitri Bergé mäktar med i år. Två fransmän i en elitserietrupp är mäktigt. Spelas marseljäsen innan presentationen?

9) Piraterna
Här var det likblekt. Daniel Davidsson har ingen höjdartrupp att förfoga över. Det är inte som för några år sedan på Dunteberget när Darcy Ward och Greg Hancock körde åttor runt motståndarna. Grzegorz Walasek och Tomasz Gapinski är två av de tröttaste nyförvärven det här millenniet. Pawel Przedpelski och Andrey Karpov har god kapacitet, men inte för att vara stabila heatledare. Sätt ert hopp till Maif för framgång i sommar, Motala.

 

/KW

Tipset: Så slutar elitserien

Norrköping Orkar ni med lite strö-salt-i-såren-bloggande? Det är klart ni gör, allt som handlar om speedway idag får man se som positivt när allt är i väntans tider på bättre tider så att säga.

Corona-viruset slår ut det mesta på obestämd tid och ESS och Svemo kom nyligen med nya bud om när säsongen kan starta. Som allra tidigast kör elitserien igång i början på juni. Om det går vet ingen i nuläget, men det är det mest positiva scenariot i nuläget. Det mest pessimistiska är start i slutet på juni och ärligt talat vet ju ingen om det heller är möjligt än.

Ovissa tider med andra ord.

Jag tänkte ändå leverera mitt elitserie-tips här och nu. Allt för att skapa litespeedwaykänsla trots läget. Det allsvenska tipset får vi återkomma till - där har jag inte ens sett några besked än vad som händer med serien och när den kan tänkas gå igång.

Elitserien alltså.

Så här kommer det gå enligt mina beräkningar:

 

1) VÄSTERVIK

Nu har det slagit över på honom tänker ni? Mycket möjligt. Men jag tycker Västervik har fått ihop en mycket intressant trupp med både rutin och stjärnglans i form av Jason Doyle till intressanta namn som Jack Holder och Anton Karlsson. Klart det finns frågetecken, men just nu är min feeling lite extra för Smålandslaget. 

2) DACKARNA

Alltid kompetenta uppställningar i Målilla. Så även nu, med både Maciej Jakowski och Patryk Dudek som ankare finns en stark topp. Oliver Berntzon är en förare som man sällan blir klok på, men i sina bästa stunder en toppförare i elitserien och har han en bra säsong kommer han bli mycket viktigt för det här lagbygget. Dackarna blir absolut att räkna med i år också.

3) ESKILSTUNA SMEDERNA

Klubben är alltid att räkna med numera, inte minst när det väl vankas slutspel. Jag ser väl inte att det ska bli på något annat sätt i år, Smederna har i vanlig ordning fått ihop en kompetent trupp som kommer plocka sina poäng. Extra intressant ska det bli att se Pontus Aspgrens fortsatta utveckling, den förre Vargföraren tar steg hela tiden.

4) KUMLA INDIANERNA

Joel Andersson och Ludvig Lindgren är två kompetenta svenska chaufförer med ganska bra snitt dessutom. Mikkel Michelsen är en klippa som ankare i laget tillsammans med Chris Holder. Max Fricke en intressant joker. Indianerna lär bli att räkna med i sommar.

5) ROSPIGGARNA

Man kanske skulle ha slagit fast från början hur svårtippad den svenska elitserien egentligen är. Många lag är riktigt jämna på papperet. Rospiggarna är inget undantag, laget kan överraska många i sommar. Nicki Pedersen lär dra ett tungt lass som han alltid brukar i sina klubbar. Mycket Varg-känsla överlag här med Adrian Miedzinski, Rasmus Jensen, Dan Bewley, Daniel Henderson och Peter Jansson som lagledare.

6) VETLANDA SPEEDWAY

Att tippa en gigant som Vetlanda här nere kanske jag får äta upp, speciellt som det finns gott om kapacitet även här. Rutinerade Peter Ljung ska lyfta i den småländska klubben i sommar och jag tror att han kommer leverera i vanlig ordning. Och att Bartoz Zmarzlik kommer att göra det vet vi, seriens mest pålitlige förare.

7) LEJONEN

Stor polsk dominans här. Jaroslaw Hampel, Krzysztof Kasprzak, Maksym Drabik, Tobiasz Musielak, Kacper Woryna och Mateusz Szczepaniak bidrar till att halva Polens speedwayförarbestånd (nåja) kan dra på sig Lejonens väst i år. Mest nyfiken är jag dock på stortalangen Robert Lamberts fortsatta utveckling. Lejonen kommer kunna störa många i sina bästa stunder, men jag är osäker på jämnheten här.

8) PIRATERNA

Har fått starta om lite efter vinterns ekonomiska trassel. Truppen andas inte SM-guld, även om det finns en och annan intressant förare som nye lagledaren Daniel Davidsson fått in. Hemma i Motala kan man säkert störa en och annan, men över en hel elitserie ser jag inte att laget ska kunna utmana om det allra högsta platserna.

9) MASARNA

Det kanske är fegt att tippa Masarna här igen. Antonio Lindbäck och Kim Nilsson är två bra namn i truppen men i övrigt känns det återigen väldigt svårbedömt i Avesta. Det är flera förare som är svåra att bedöma om de blir fågel eller fisk, men det är givetvis upp till laget att överraska mig.

 

Så ser jag på det i år. Och det enda man i sedvanlig ordning vet när det gäller elitserien i speedway är att man förmodligen inget vet över huvud taget. Det lär bli överraskningar och det lär bli saker man inte kan förutse. Alltså lär det inte sluta så här när alla heat väl har kunnat köras men det är så här min känsla ändå säger mig just nu.

Ta det för vad det är.

Ciao.

 

/CG

Katastrofalt att Smolinski ska köra i GP-serien

Norrköping

Martin Smolinski är en katt bland lejon. Foto: Speedway GP.

 

 

På bilden ser ni de 15 herrarna som ska köra i GP-serien 2020.

Idel riktigt vassa förare – värdiga uppgiften.

Utom en.

Martin Smolinski.

Hur hamnade han där?

 

Ja, det är ganska enkelt egentligen. När Greg Hancock basunerade ut att han avslutar karriären, så stod hans GP-väst tom. Den behövde fyllas.

I det läget tar arrangören BSI den ”förste reservföraren” och uppgraderar honom till ordinarie. Martin Smolinski var på den platsen, så det är inga konstigheter med det.

Felet är mycket större än så: Martin Smolinski skulle ju aldrig ha stått högst upp på listan från första början.

Han är på tok för dålig helt enkelt.

 

Smolinski är ingen kass förare. I sina bästa förare kan han slå vem helst, men att hävda sig på ett vettigt sätt i GP-serien räcker han inte till för.

35-åringen vann också sin semifinal efter en imponerande insats i GP-kvalet förra året (dock i tyska Abensberg där han har kört mängder av varv genom åren). Men i GP Challenge, det avslutande GP-kvalet, kom han tia och var mil ifrån en topp 3-placering som krävs för att kvala in den vägen.

Framför sig hade han förare som Anders Thomsen, Kenneth Bjerre, Aleksandr Loktaev och svenske Pontus Aspgren.

Ändå så valde BSI att sätta Smolinski högst upp på reservlistan. Före nämnda kvartett (där långt ifrån alla ens blev reserver) och en förare som Mikkel Michelsen som under hela 2019 visade att han är uppe och nosar på den yttersta världseliten.

 

Det kan man inte säga om Martin Smolinski.

Om vi tar en titt på vad han levererade i elitserien för Masarna i fjol (ett bra riktmärke), så landade han på 1,364 i snitt. Inget som skrämmer. Inget som doftar GP. Tysken var strax före chaufförer som Mathias Thörnblom, Frederik Jakobsen och Oskar Fajfer.

Men jag fattar varför Smolinski fick stå först i kön. BSI vill sprida sporten. De vill få fler länder att börja intressera mig mer för speedwayen. Det är ett sunt tänk. Och då är Tyskland ett av de lämpligare länderna att börja operera i.

 

Men det finns en gräns.

Det är en VM-titel det ska köras om.

Då vill jag ha de bästa förarna. Eller åtminstone nästan de bästa.

Det är alldeles självklart att Hancocks plats skulle ha gått till Mikkel Michelsen i stället.

Lika självklart är det att Martin Smolinski kommer sist i GP 2020.

 

/KW

En häftig tanke ur en häftig nyhet

Norrköping
Jason Crump efter en vunnen GP-tävling.           Foto: Bildbyrån

Förra veckans mest oväntade nyhet? Den kom kanske lite i skymundan i vår del av världen, även om den givetvis uppmärksammades.

Jason Crump gör comeback.

Förre Varg-ikonen.

44-åringen ska alltså köra i den brittiska ligan igen för Ipswich Witches. 

Den såg jag inte komma, jag hade definitivt utgått från att den trefaldige världsmästaren hade gjort sitt på ovalerna efter att han lagt släpskon på hyllan för några år sedan. Men 44 år gammal tycker Crump uppenbarligen att han har mer att ge.

Inte för någon ny VM-titel givetvis, och det är knappast ambitionen, men i England kan det säkerligen fungera.

Så här sa Crump själv förra veckan till East Anglian Daily Times:

"Jag tror fortfarande att jag kan göra ett bra jobb för Ipswich och det är härligt att känna, från det jag läser på sociala medier och i meddelanden jag fått, att folk känner samma sak."

Han beskriver det som ett stort beslut att ta. Men också att han, så här med facit i handen, kanske la av något år för tidigt.

Crump säger:

"Det var ett stort beslut för att vara ärlig. Jag tog det inte lättvindigt. Min fru och jag diskuterade allting, hon är hundra procent bakom mig. Och vet du vad? Jag kände att om tio, sex och till och med fem år skulle jag vara för gammal för att göra det. Kanske sju-åtta år sedan var för tidigt att sluta. Men där och då hade jag kört i 21 år. Jag hade gått direkt från skolan i Australien till Storbritannien för att köra. Efter 21 års tävlande ska jag inte säga att jag hade fått nog av speedway för det hade jag inte. Men jag fick slita, inte med allvarliga skador men mer olika skavanker. Det gjorde det inte möjligt för mig att göra det jag ville med min åkning. Vid den tiden spelade åldern på mina barn också roll. Vår dotter började på high school, idag är hon 21. Allting tillsammans landade i att jag slutade köra. Det var det som passade mig bäst. Livet ändras år från år, månad för månad, dag för dag. Just nu passar det jag gör nu oss perfekt."

Tidningen undrar om Crump, som sedan han slutade med speedwayen återigen är bosatt i Australien, kommer ta med sig familjen till Europa i sommar.

Svaret:

"Min son Seth har ett år kvar i skolan och min fru Melody kommer förhoppningsvis över fem-sex gånger under säsongen."

Samtidigt som Crump gör comeback är det också stora nyheter i den brittiska speedwayen att Nicki Pedersen är tillbaka i ligan efter några år därifrån. Också han med ett förflutet i Vargarna. Han ska köra för Sheffield. På den tiden när båda stod på toppen av karriären var de antagonister om världsmästartiteln.

2003 hade Crump titeln i sin hand inför sista deltävlingen i Hamar i Norge, men tappade den till Pedersen där och då.

Han vann dock året efter sin första VM-titel.

"Jag ska vara ärlig, jag fick ett trevligt meddelande från Nicki för bara några dagar sedan. Jag gillar att säga att vi är äldre och klokare nu, men på det personliga planet var det meningen att Nicki och jag aldrig skulle bli vänner. Vi försökte båda bli världsmästare samtidigt."

Crump fortsätter:

"Som konkurrent var han en tuff utmaning. Jag kan inte kommentera något annat. Jag tror aldrig jag satt vid ett bord och åt middag med Nicki. Jag vet att för min del är mina dagar som världsmästare över och jag tror Nicki är i samma position. Det är möjligen lite kortsiktigt att se både mig och Nicki köra i Storbritannien igen. Men The Premiership i England ser mycket bättre ut än för bara en tid sedan och jag tror att för sporten finns det mycket att se fram emot, inte bara att jag och Nicki möter varandra igen."

Om det blir mer än ett år är Jason Crump vill han inte sia om än. Crump tar ett år i taget numera vilket ju förstås är rimligt. Men, och det här känns som ett rätt omöjligt men, det hade varit sjukt häftigt om Vargarna hade kunnat få honom att återvända till Kråkvilan och köra någon gång i den klassiska Vargvästen igen. Om så bara för någon match i något sammanhang. Eller i någon enskild tävling. Jason Crump var en humörmänniska utanför ovalerna på den tiden, inte alltid enkel att intervjua, men han gjorde mycket för klubben innan han lämnade för Elit Vetlanda.

Han var definitivt en publikfavorit och en förare som länge starkt förknippades med klubben från Norrköping.

Det kostar inget att spåna i en blogg.

Omöjligt möjligen. Jag vet inte. Speciellt när det är allsvensk nivå och, som det ser ut, närmast noll pengar i klubben de närmaste åren.

Men en häftig tanke ändå. Det skulle garanterat locka folk till Kråkvilan a.k.a Ica Maxi Arena.

Crump får väl helt enkelt hänga i och hålla uppe nivån tills Vargarna, om det händer, är tillbaka på grön kvist och i elitserien igen.

/CG


Jason Crump inför en match i Sverige.             Foto: Ida Ling Flanagan


Crump i den klassiska Vargvästen.                    Foto: Matz Glimhed

Nye tyskens mål - vinna VM-guld i år

Norrköping Ett nytt ansikte i Vargarnas trupp är ungtuppen Lukas Fienhage. En okänd figur för de flesta. Vi bakom bloggen får villigt erkänna att vi aldrig hade hört talas om honom när han presenterades av Vargarna.

Så vi bestämde oss för att ställa några frågor för att lära känna det tyske nyförvärvet lite bättre.

 

Lukas Fienhage - blir han en älskvärd förare i Vargarna?       
Foto: Fienhage Racing

 

Du är inte så välkänd i Sverige. Berätta lite om din karriär så här långt?

- Jag är 20 år och bor i Vechta där det finns en långbana. Jag började med speedway när jag var fem år. Min pappa körde mellan 1988 och 1990, så jag har det i blodet (skratt).

Din landsman Erik Riss körde för Vargarna 2018. Har du pratat något med honom angående klubben?

- Inte än. Om jag ska vara ärlig så visste jag inte att han hade kört för Vargarna.

Är du redo att köra varje match i allsvenskan om du blir uttagen?

- Det kan vara några matcher där det kan bli tajt med schemat, men det har jag pratat om med lagledarna.

Du åker långbana. Banan i Norrköping är liten, hur passar det din åkstil?

- Jag kör i GP-serien i långbana och några öppna tävlingar inom den sporten här och där. Jag kommer inte att ha några problem med Vargarnas bana, det är jag säker på.

Vilka övriga klubbar kommer du att representera i år?

- Brokstedt i tyska ligan, Cloppenburg i tyska andraligan och Wittstock i polska tredjeligan.

Vad är dina största mål 2020?

- Att ta många poäng i alla ligor jag kör i. Och att vinna VM-guld i långbana. Plus att få ett par ligatitlar med mina lag.

Vad kan hemmapubliken på Kråkvilan förvänta sig av dig?

- Jag är snäll och är alltid redo för ett samtal. På banan gillar jag att åka i ytterspår och göra galna saker (skratt). Jag ger alltid hundra procent och hoppas kunna hjälpa klubben på bästa sätt.

Vad är det bästa med speedway?

- Att få åka så fort som man gör, adrenalinet och enkelheten i att det är fyra förare i heat med en vinnare.

Hur har din vinter sett ut?

- Jag tränar hårt och har förbättrat mig själv på många sätt. Jag gjorde min första träning på cykeln häromdagen och det kändes väldigt bra.

Till sist: Kan du några ord på svenska än?

- Ja, men bara ord som jag inte vill säga här (skratt). Men jag är öppen för att lära mig några ord i år.

 

/KW

Christer Gustafson och Kenny Wiis är sportreportrar med ett litet extra speedwayintresse. Här kommer vi blogga om det som dyker upp - stort som smått. Fokus är på Vargarna, men det kan landa även annat i bloggen beroende på dagsform och nyhetsläge.

  • Twitter
  • @ChristerGson

Sportbloggar