Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Ett första möte med Psykologen

Norrköpimg Hejsan!

Jag heter Betty Köhler och kommer att gästa Sannas blogg under några veckor. Jag och Sanna jobbar båda för bättre hälsa och välmående, hon som hälsocoach och jag som psykolog. I mitt yrke som är det givetvis i huvudsak den psykiska hälsan som står i fokus.

 

Vad är skillnaden mellan fysisk och psykisk hälsa kan man undra – man kan rent av börja fundera på vad begreppet hälsa betyder.

 

Jag tänkte i mitt första blogginlägg gå till källorna och titta på begrepp kring ordet hälsa.

 

Vad hälsa generellt innebär har WHO definierat 1995:

“En individs syn på sitt liv utifrån kulturen och de värderingar individen har och lever efter och i förhållande till individens mål, förväntningar och normer.”

Hur man uppfattar sig själv i förhållande till den man vill och förväntas vara med andra ord.

 

Folkhälsomyndighetens definition av hälsa är i termen ”Allmänt hälsotillstånd, vilket mäts med en fråga om självskattad allmän hälsa. Den frågan vilar på WHO:s klassiska definition som inkluderar fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande”.

 

Psykisk ohälsa läser vi ofta om i dag. Det handlar om att psykisk ohälsa drabbar allt yngre barn och ungdomar, att psykisk ohälsa på grund av stress står bakom merparten av alla sjukskrivningar och liknande. Vad är då psykisk ohälsa egentligen? Och vad är psykisk hälsa? Vi tittar lite på begreppen:

 

Psykisk hälsa

WHO definierar psykisk hälsa som ett tillstånd av psykiskt välbefinnande där varje individ kan förverkliga de egna möjligheterna, kan klara av vanliga påfrestningar, kan arbeta produktivt och kan bidra till det samhälle hon eller han lever i. Psykisk hälsa innefattar alltså något mer än frånvaro av psykisk ohälsa, och inbegriper både individens upplevelse och relationen mellan individen och det sociala sammanhang hon eller han lever i.

 

Psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa används ofta som en övergripande term som täcker både psykiska besvär och psykisk sjukdom. Begreppet psykisk ohälsa rymmer olika former av psykiska besvär och även kliniskt definierade sjukdomstillstånd.

 

Psykiska besvär

Psykiska besvär beskriver olika tillstånd då människor visar tecken på psykisk obalans eller symtom som oro, ångest, nedstämdhet eller sömnsvårigheter. De psykiska besvären kan beroende på typ och omfattning i olika grad påverka funktionsförmågan. Symtomen är inte så omfattande att diagnos kan sättas och är oftast normala reaktioner på en påfrestande livssituation.

 

Psykisk sjukdom

Psykisk sjukdom är tillstånd där flera symtom uppfyller kriterierna för en diagnos. Psykisk sjukdom avgränsas i dag utifrån diagnostiska kriterier i internationella diagnossystem. Två etablerade diagnossystem är WHOS :s International Classification of Diseases (ICD) och den amerikanska psykiatriska yrkesföreningen som står bakom Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).

Källa: Folkhälsomyndigheten

 

Psykisk hälsa omfattar alltså något mer än frånvaron av psykisk ohälsa, samt både min egen upplevelse och relationen mellan mig och det sammanhang jag är i. Att klara vardagspusslet och ha en meningsfull fritid, goda relationer och till och med bidra till samhället är kravet för att vara i den bubblan. Många av oss är i tuffa perioder i ohälso-bubblan.

 

Vi kanske drabbas av flera utmanande livshändelser samtidigt och vi får psykiska besvär vilket är oftast är en reaktion vid tillfället. Besvären vi får kan dock vara stora hinder för vårt liv vid tillfället. En psykisk sjukdom är när vi uppfyller diagnoskriterier för en psykisk sjukdom. Hur hindrande den är för personen beror på hur väl vi lyckas behandla, anpassa och stötta personen.

 

Det jag vill jobba för är att sprida kunskap om psykisk ohälsa samt främja dialog i ämnet för att motverka skam och skuld. Har du frågor? Ställ dem gärna i kommentatorsfältet!

 

Ha det gott! / hälsningar Betty

Hälsocoachens Nyårskrönika

Norrköping Stanna upp och reflektera. Det är en bra grej att passa på att göra så här inför årsskiftet. Hur har mitt gångna år varit? Hur vill jag att nästa skall bli? Vad behöver jag förändra och hur?

Idag bjuder jag på min reflektion.

Ännu ett år som Hälsocoach har gått till ända. Mitt 6:e enligt Linkedin (var tvungen att tjuvkolla). Sex år är en rätt lång tid ändå. Det känns kortare. 

Det senaste året har jag verkligen landat i min yrkesroll, jag känner mig trygg och säker i det jag gör. Samtidigt är det så mycket mer jag vill lära mig! Jag skulle vilja vidareutbilda mig inom kvinnohälsa, hormonell hälsa och psykologi. Med mera. Det finns så mycket att lära.

Ibland känns det som att ju mer man lär sig, destor mindre vet man. Håller ni med?

Men även om jag har många idéer och tankar på hur jag vill fortsätta mitt arbete framåt så är jag också noggrann med att stanna upp och vara tacksam för allt som det gångna året gett mig. 

Här kommer några höjdpunkter!

En hel del löpning och promenader i naturen nära där jag bor (Lindö/Abborreberg)

 

Föreläsningar inom Kost, träning, Mamma-träning. stress och återhämtning

En helt fantastisk långsemester till Singapore och Indonesien!

Lopp, andra event och roligheter med gäget från jobbet!

Möten med en massa fantastiska männiksor/klienter!

Och så en massa smarrig matlagning så klart!

Gott Nytt år!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina TRE bästa tips till NYÅRSLÖFTET

Norrköping Det känns alltid en naturlig ”nystart” när januari gör sitt intåg. Jag är visserligen är en stark förespråkare av att man kan börja sin livsstilsförändring oberoende av vilken dag det är på året, veckodag också för den delen, och framförallt fortsätta göra sunda val oavsett årstid. Hur som helst, är du motiverad att komma igång just NU så ta till vara på det för sjutton, kör!

Här kommer mina bästa tips som kan hjälpa dig på traven.

 

  1. Förbered dig. För att din hälsosatsning skall förverkligas ät det viktigt att du sätter upp slutmål och delmål. Du måste också vara säker på vad som är din bakomliggande drivkraft och anledning till att du vill uppnå målet, det ät en förutsättning för att motivationen skall bevaras. Du behöver också göra upp en plan för hur du skall gå till väga. Skriv ner det du kommer fram till, då är det större chans att du kommer klara av det. Och berätta för minst en person om dina idéer.
  2. Ta inte i så du spricker. Börja med en sak i taget. Välj ut om det är tex kosten, träningen eller stress/återhämtning som du skall jobba med först. Vad är viktigast? Vilket kommer ge dig den mest positiva effekten?  Eller; vad känns helt enkelt lättast att börja med? Du behöver inte göra det tuffare än vad det är. Gör inte allt på en gång - inte till att börja med i alla fall. När en pusselbit sitter, ta då nästa.
  3. Belöna dig själv. När du förändrat en hälsovana till det bättre, se då till att uppmärksamma och lyfta upp dig själv till skyarna. Ge dig själv en rejäl klapp på axeln, då förstärker du ditt nya beteende. Skäm bort dig själv ordentligt med att göra hemmaspa, planera något roligt med en kompis eller unna dig något du verkligen vill ha.

 

Här kommer några förslag på små förändringar som kommer göra stor skillnad:

  • Rör på dig varje dag. Det behöver inte vara ombytt träning - en promenad, cykeltur eller lek med husdjuret eller barnen ger också motion. All rörelse är bättre än att sitta still.
  • Fokusera på att äta mat som ger dig näring, men skippa sådant som inte alls bidrar positivt till kroppens uppbyggnad. Ät naturliga livsmedel som inte är processade eller har milslånga ingredienslistor.
  • Låt hjärnan vila från produktivitet en liten stund varje dag, inte bara när du sover utan även i vaket tillstånd. Hitta din grej; det kan vara att meditera, ägna dig åt handarbete, plantera blommor eller se på en film. Utan återhämtning kommer du inte orka i längden, varken livet eller din nya hälsosatsning.

 Lycka till! /Hälsocoach Sanna Dahlström

Framgångsrika nyårslöften

Norrköping Har du något nyårslöfte?

Läs det här inlägget om du vill veta mer om motivation och målsättning.

Lycka till!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

God jul Önskar Hälsocoachen

Norrköping

God Jul & Gott Nytt År!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina BÄSTA julrecept för ett julbord i hälsans tecken

Norrköping Det går faktiskt att göra julen lite mer hälsosam.

Här kommer mina bästa julrecept. Klassiker som innehåller mindre socker och ohälsosamma fetter, och mer näring. 

Klicka HÄR så kommer du till recepten.

  • Saffranssill
  • Äppelsenap
  • Nyttigare julskinkegriljering
  • Hemmagjord rödbetssallad
  • Päron- och fikonsallad med ädelost
  • Grönkålssallad med äppelvinägrett
  • Julfröknäcke

 

Julgodiset då? Jodå, där finns det också en massa smarriga alternativ. Kolla här!

  • Pepparkaksbollar
  • Chokladfudge
  • Dadelbollar med chokladsmak
  • Hallon-lakrits rawballs 
  • Snickersbollar

 

 

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

  • Mest lästa bloggar
Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen
  • Senaste blogginläggen

Bloggar

Sportbloggar