Logga in
Överenskommelser lokalt och regiona... Maries NEURO-blogg Maries NEURO-blogg
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Efter en lång och varm semester..

Norrköping ..är jag äntligen tillbaka! Taggad till max för att bita tag i nya spännande projekt, träffa nya människor och fortsätta inspirera till en mer hälsosam livsstil! Ni hänger väl på?

 

Jag hoppas du också har haft en skön sommar, precis som jag. 

 

 

För min del har det blivit mycket sol och bad, men också en del renoveringsarbete (nybliven husägare), träning och matlagning (mina två största intressen). Här kommer en liten lista som sammanfattar min sommar.

 

Favoritträningen denna sommar: Simning

Favorit-träningsplats: Skiren i Åby

  

Har nog aldrig varken badat eller simmat så här mycket som detta år. Det hela började med att jag ställde upp i Vansbrosimningen i juli, som jag givetvis även tränat en hel del inför Det var fantastiskt roligt och gav mersmak. Därför har jag i sommar fortsatt att simmat. Jag har passat på att packa med mig simglasögonen så fort vi åkt till stranden! Men våtdräkten har jag lämnat hemma, den har knappats behövts i denna hetta.

Favoritgodis denna sommar: Alla slags BÄR - jordgubbar, björnbär, hallon, smultron! Mums!

  

Att stoppa dem direkt i munnen, äta dem ihop med iskall mjölk, baka något på dem, göra sylt.. jag älskar allt det! Och en sak som jag har märkt - plockar man sina bär själv, då smakar dom ännu bättre. Ja, det är sant!  

 

Favoritmaten denna sommar: Sallad med jordgubbar och getost! 

Ja, den gamla sommarklassikern blir nog aldrig uttjatad! Eftersom det inte blivit så mycket på grillfronten pga grillförbudet så har man ju behövt ta till lite andra smarriga maträtter. Andra rätter som gått varmt hos mig har varit: bakad potatis med olika röror, fisk- och skaldjursrätter, "plockmat" med melon, ost, grönsaker och frökex och olika slags sallader! 

Sommarens favoritvy: Alla fantastiska solnedgångar!

Glöm inte att följa mig på instagram för tätare bilduppdateringar: @sannadahlis

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Rosa Oktober - Cancer och kosthållning

Norrköping Vad är det egentligen som gör att vissa drabbas av den hemska sjukdomen cancer? Handlar det bara om gener, eller finns det något som vi kan göra själva, för att förebygga att drabbas?

Ibland får jag känslan av vi blundar för det faktum att det faktiskt finns saker vi kan göra för att öka våra chanser att hålla oss så friska som möjligt. Givetvis kan vi inte påstå att vi kan bota cancer genom ett visst leverne, tänk om det vore så väl, men jag är övertygad om att det finns möjlighet att göra skillnad på ett förebyggande plan.

Enligt Dietisternas riksförbund kan ungefär 1/3 av de vanligaste cancerformerna förebyggas med hjälp av rätt kost, fysisk aktivitet & genom att hålla en hälsosam vikt. DRF har tagitd fram en lista på vad DU kan göra för att öka dina chanser att hålla dig frisk. Jag har sammanfattat en lista, som jag presenterat tidigare här på bloggen, men den tåls att läsas igen. Klicka här för att komma till inlägget. 

Önskar dig en fortsatt fin Rosa Oktober
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En Nyttig Kanelbulle?

Norrköping Finns det ens en hälsosam kanelbulle? Ja, det skulle jag vilja påstå. Den kanelbullen som DU VÄLJER att äta i ett AKTIVT VAL, det är en hälsosam bulle. Är du beredd att ta konsekvenserna? Är det värt det? Om ja, ta en bulle, ät och njut.

Precis sådär är det med alla godsaker. Visst får man lov att äta dem ibland, men inte jämt. Och det ska vara ett val som du gör, inte bara att "den slank ner". Så ta diskussionen med dig själv och gör därefter ett val som du kan stå för både i stunden men också imorgon.

 

Här kommer mina bästa bullrecept:

Ha en fin kanelbullens dag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Anpassa kosten efter mensen!

Norrköping I helgen var jag på ett mycket givande event som behandlade något mycket intressant, nämligen hur vi kvinnor kan optimera vår hälsa genom att ta mer hänsyn till vår måntaliga cykel.


Ett sätt att påverka är genom kosten, under de olika faserna behöver vi mer av vissa specifika näringsämnen.

Män och kvinnors biologi skiljer sig, speciellt när det gäller hormonutsöndringen. Medan män utsöndrar hormoner på daglig basis så följer kvinnans utsöndring en månadscykel där vi har mer av olika hormoner i olika faser av cykeln. 

Ett stort problem är dock att historiskt sett så har man forskat mest på den manliga kroppen i medicinskt syfte - man har alltså inte lika bra kunskap om kvinnans biologi och har ofta antagit att den skall reagera på samma sätt som mannens under olika förhållanden.

Genom en ökad kunskap om variationen i vår hormonutsöndring så kan vi kvinnor förhålla oss annorlunda till olika symptom och upplevelser. Dessutom kan vi påverka vår biologi genom att boosta med specifika livsmedel under de olika faserna i cykeln.

Jag tycker detta är ett otroligt intressant sett att se på kvinnohälsa, att den inte är linjär utan att vi kan må olika beroende på var i månaden vi är och att vi kan vinna mycket på att skaffa oss mer kunskap om detta. 

Något som dessutom är extra roligt är att de två tjejer som arrangerade detta event, samt just nu håller på att skriva en bok inom ämnet, är två Norrköpingstjejer! Sara Norrbom och Susanna Moen, jag ser mycket fram emot att ta del av er bok när den är klar!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Inomhusträning i höst

Norrköping Det är inte alla som gillar att ge sig ut och träna så här års. En rykande kopp te är förstås värmande men det finns andra sätt att råda bot på höstkylan. Idag vill jag tipsa om övningarna och prylarna och som gör det lätt som en plätt att komma igång med hemmaträningen.

 

YOGAMATTAN För att det skall vara bekvämt att göra övningar liggandes eller sittandes. Varför inte inreda en hörna i hemmet med en lite snyggare yogamatta som blir en del av inredningen? Då är det ännu större chans att din träning blir av, eftersom om du inte behöver plocka fram och tillbaka dina redskap vid varje tillfälle. Dessutom blir det en påminnelse om att träna av att bara ha den framme. Du kan göra allt från rörlighetsövningar till olika slags styrkeövningar på din matta.

 

MINIBAND Ett miniband, eller ”smartband” som det också kallas, är ett trän - ingsredskap som du kan använda i otroligt många övningar. Du kan träna hela kroppen med det. Det finns i olika hårdhet på banden beroende på vilken övning du skall göra samt hur stark du är. Ofta säljs smartbands i paket med flera olika hårdheter. Även om ett miniband inte ser mycket ut för världen så kan det bli riktigt jobbigt och ge grym träningsvärk.

Förslag på övningar: hip thrusters, monsterwalk, enarmsrodd.

 

FOAMROLLER En foamroller är bra för att mjuka upp stela muskler, eller för att använda som redskap för att sträcka ut och få en bättre hållning. Ett tips om du använder foamrollern till att släppa på spänningar är följande:

  1. Du letar upp en punkt som är spänd, exempelvis i sätesmuskeln (skinkan).
  2. Stanna till på området och jobba med att spänna (knipa ihop skinkorna) och slappna av om vartannat.
  3. Stanna kvar på samma område och upprepa spänning/avslappning tills du känner att muskeln blivit mjukare.

Det finns alltså fler användningsområden för foamrollern än att rulla fram och tillbaka över ett område så som den vanligen används.

 

KETTLEBELL För dig som vill träna med ytterligare viktredskap, så kommer du långt med en kettlebell. Även dessa finns i olika vikt och utföranden, men även om du bara har en kettlebell, i en vikt, så kan du ofta anpassa både hastighet och hur strikt rörelsen utförs för att få det att bli mer eller mindre jobbigt.

Förslag på övningar: kettlebellswing, snatch, russian twist

 

Lycka till med din träning i höst!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Middagstips: Godaste Sensommarsalladen

Norrköping Här kommer ett middagstips för veckan!

Detta är en sensommarsallad i min smak (inte riktigt redo för höst än)   Eftersom den är ljummen när du serverar den så blir den lite mer matig. Lovar dessutom att du blir mätt - Rotfrukterna och butternutpumpan i kombination med fetaosten står för det! 

 

Du behöver:

  • rostad butternutpumpa (rosta i ugnen, 200 grader tills den fått färg)
  • zucchini (oxå rostad)
  • vaxbönor (gillar o rosta den också)
  • gröna blad, tex babyspenat
  • små röda potatisar (kokt eller rostad) eller nåt annat du har hemma. Rödbetor kanske?
  • fetaost
  • rostade solroskärnor (rostar i panna med kryddor, olja och lite honung)


Serveras med min favoritdressing just nu:

  1. Mixa färskost med vitlök, citronjuice, persilja, gräslök
  2. Späd ev med lite mjölk om du vill ha rinnigare
  3. Smaksätt med salt & peppar.

Om du vill - servera knäcke eller bröd till som extra förstärkning.


Lova att du testar! Detta vill du inte missa.

/Hälsocoach Snna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar