Logga in
Fula rondeller Löfsveds Valdemarsviksblogg Löfsveds Valdemarsviksblogg
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Ät rätt mat - förebygg cancer

Norrköping Vad är det egentligen som gör att vissa drabbas av den hemska sjukdomen cancer? Handlar det bara om gener, eller finns det något som vi kan göra själva, för att förebygga att drabbas? Det finns så många funderingar! Ibland får jag känslan av vi blundar för det faktum att det faktiskt finns saker vi kan göra för att öka våra chanser att hålla oss så friska som möjligt. Givetvis kan vi inte påstå att vi kan bota cancer genom ett visst leverne, tänk om det vore så väl, men jag är övertygad om att det finns möjlighet att göra skillnad på ett förebyggande plan.

Enligt Dietisternas riksförbund kan ungefär 1/3 av de vanligaste cancerformerna förebyggas med hjälp av rätt kost, fysisk aktivitet & genom att hålla en hälsosam vikt. DRF har tagitd fram en lista på vad DU kan göra för att öka dina chanser att hålla dig frisk. Jag har sammanfattat en lista:

  1. Ät mer grönsaker/frukt/bär samt baljväxter och fullkorn 
    Satsa på att få i dig bönor, ärtor & linser. Ät också mycket grönsaker, tex broccoli, spenat, grönkål, blomkål, morot, kål, sallad, gurka, tomat, kålrot, purjolök och palsternacka. När det gäller fullkorn och kostfibrer så finns det också i grönsaker, frukt och baljväxter, men även i fullkornsprodukter så som bröd, flingor, gryn, pasta och ris. Fullkorn är när alla delar av spannmålskornet finns med och innehåller mer näring än när man inte använt hela kornet

  2. Ät mindre salt  
    Begränsa ditt intag genom att minska saltet i maten och ät mindre av processad mat som färdiglagade rätter och halvfabrikat då de ofta innehåller stora mängder salt.

  3. Undvik energirika och näringsfattiga livsmedel/drycker 
    Begränsa ditt intag av godis, chips och bakverk, läsk, saft och juice som är sötat med socker. Satsa stället på mat som ger dig näring.

  4. Begränsa intaget av rött kött och undvik charkuterier
    Du bör inte äta mer än 500 g (tillagad vikt) per vecka av rött kött, till exempel kött från ko, gris och lamm. Ät lite, eller helst inget alls, av charkuterier såsom rökt skinka, leverpastej, salami, korv, kassler och bacon. Välj gärna vegetariska rätter samt rätter med fisk, kyckling eller annat fågelkött.

  5. Undvik mögliga livsmedel (aflatoxiner)
    Aflatoxiner produceras av mögelsvampar som kan växa på spannmål, kryddor, nötter och torkad frukt. Om du ser att dessa livsmedel är missfärgade eller är mögelangripna, undvik att äta de. Aflatoxiner bildas när livsmedel lagras felaktigt, vanligtvis är det i livsmedel från varmare delar av världen. Tack vare sträng lagstiftningen för aflatoxin i livsmedel och EU:s gränskontroll av livsmedel får konsumenter i Sverige normalt i sig väldigt små mängder aflatoxiner. Mögel som används vid framställning av mögelost bildar inte aflatoxiner.

  6. Undvik alkohol
    Dra ner på din konsumtion eller undvik helt intag av alkohol.

  7. Ät en varierad kost
    Tänk på att kosttilskott inte kan rädda upp en dysfunktionell kost.

 

Källa till texten: World Cancer Research Fund. Summary of Global Evidence on Cancer Prevention, juli 2016. Tillgänglig från: www.wcrf.org

Du kan även läsa mer om ämnet här.

/Hälsococach Sanna Dahlström

 

Är svamp nyttigt?

Norrköping Hur är det egentligen med svamp, är det nyttigt?

  • Svamp innehåller en del mineraler och spårämnen men bortsett från det är det faktiskt både ganska energi- och näringsfattigt

  • Men svamp är absolut inte heller onyttigt (förutom de giftiga så klart)!

  • Svamp innehåller faktiskt till största del vätska, och det märks ju när man tillagar det

  • Svamp är väldigt hälsosamt i det avseendet att man ofta får en rejäl dos av både vardagsmotion och frisk luft när man plockar den

  • Dessutom är det ju fantastiskt gott!

 

Obs, denna svamp rekommenderar jag icke! Men den är vacker att beskåda.

Ses i svampskogen!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Kräftskiva i hälsans tecken

Norrköping Tacka gudarna för att kräftsäsongen äntligen är här! Skaldjur är en riktig höjdare enligt mig. Både ur smarrighet- och nyttighetsaspekt. Bingo! Och till de andra obligatoriska tillbehören säger jag bara M-U-M-S!!!!!!

Här kommer några klassiska tillbehör, men i lite nyare och hälsosammare tappning:

Västerbottenpaj

Spenat & Fetaostpaj

Fröknäcke

Sesamkex

Hemmagjord Aioli

 

Ha en kul kräftskiva!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Norrköpings mysigaste & viktigaste lopp!

Norrköping Förra veckan var det dags för stans mysigaste och viktigaste motionslopp - Sofialoppet! Det är ett välgörenhetslopp är intäkterna går till cancerfonden.

För oss på kliniken är det en självklarhet att ställa upp på Sofialoppet! Genom att vara med och springa eller massera. 

Hoppas vi ses nästa år också!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Vad ska jag laga för mat?

Norrköping Det är inte alltid så enkelt att komma på vad man skall hitta på till middag. Därför vill jag med detta inlägg dela med mig av mina bästa vardagsfavoriter till er!

Mitt bästa tips är att planera maten i förväg, att skriva en lista inför veckan och att handla så att allt finns hemma. 

Snabblagat:

Enkel och snabb spenatpasta

Bananpannkakor med bara två ingredienser

Höstig, mustig soppa


Klassiker i ny tappning:

Panerad fisk

Nyttigare variant på tacos

Pasta bolognese

 

Frukost /mellis

Nattgröt - den perfekta frukosten "on the go"

Två sorters smoothies, perfekt som mellanmål eller frukost

 

Vegofavoriter

Grytan som boostar dit immunförsvar

Zucchinibiffar

Rödbetsfalafel

Rödbetsbiffar

Sötpotatisbiffar

 

Läs mer här om varför vego är bra för dig

 

Lycka till med vardagsmaten!
/Hälsocooach Sanna Dahlström

När vardagen gör entré igen

Norrköping Känner ni också att det är nåt visst när höstluften sveper in? Sommar, semester och lata dagar i all ära, men jag måste säga att varddag och rutiner också har sin charm, framförallt när man känner att det klaffar - när man har en vattentät plan. Eller hur?

 

Men det är inte alltid så enkelt, det där med att lägga "livspusslet" rätt är inte alltid en lek. Speciellt inte när man känner att det är alldeles för många bollar i luften, det är tusen saker som pockar på ens uppmärksamhet. Kanske har man inte bara sig själv att fokusera på, att ha familj och barn kräver ruggigt bra pussel-skills.

Därör tänkte jag dela med mig av de tips som jag ofta ger mina klienter, för att få varddagen att rulla på så jämnt underlag som möjligt. För ja, det stämmer, jag coachar inte bara i kost och träning. För att det ens skall vara möjligt att ha en plan här så måste ju livet i övrigt funka. Visst?

  1. Se över vilka veckovisa rutiner som bör få plats i din varddag. Allt från jobbtider, fritidsaktiviteter eller andra åtaganden. Gör en lista över dessa och reflektera över balansen mellan de olika inslagen.

  2. Finns det plats över? Vad vill du i sånt fall lägga den tiden på? Formulera en plan som matchar din målbild. Läs mer här.

  3. Glöm inte att planera in återhämtning också. För att orka med varddagen måste man vila ibland. Kan låta fjantigt, men det är sant! För att detta skall vara möjligt kan du inte fullproppa din veckoplan med andra ord. Var smart och SKAPA återhämtningsutrymme ockå.

  4. Givetvis ser inte varje vecka likadan ut, även om det antagligen finns gemensamma inslag från vecka till vecka. För att varje ny vecka skall klaffa krävs en specifik plan inför varje ny sådan. I en veckoplaneringen kan tex både din veckovisa träning och kosthållning pytsas in. Varför inte ha som "söndagsrutin" att göra en plan för kommande vecka, det brukar vara framgångsrikt i livspusslandet!

  5. Kontrollera planen löpande och ställ dig följande fråga: Lägger du tid på "rätt" saker? Saker som gör dig lycklig, som tar dig närmre ditt mål och är planen hållbar på sikt? Om svaret är ja så vet du att du är rätt ute.

Lycka till med vardagspusslandet!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar