Inget fegåka när Staren är i rörelse

Staren är i ständig rörelse. Ibland framåt. Starens läsare visar sig alltid vara på väg framåt. Här kommer fartfyllda rapporter.

Krönika2019-10-07 19:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingvar Andersson, välkänd och gladlynt musikant, brukar delta i Vandringsfestivalen i Sarajevo. En fullödig rapport kommer som en brev på posten. Så även denna gång:

"Veckan fick en dramatisk start då vi hamnade i förberedelserna för Bosniens första prideparad. Större delen av centrum var avspärrat med bistra tungt beväpnade militärer och poliser i dubbla led längs paradgatan samt krypskyttar (!) på taken. Det var inte direkt läge för en selfie med någon av bevakarna. USA:s ambassadör är öppet gay och deltog i paraden. Det fanns en rädsla för att något skulle hända honom och det rådde en spänd stämning i staden. En vandringskompis gick i paraden och hon berättade om en smått bisarr upplevelse. Inga åskådare, förutom vakterna, var tillåtna och ingen kom närmare paraden än ett par hundra meter. Där fanns också en stor motdemonstration som man gjorde allt för att hålla på avstånd.

Veckan fylldes sedan med något mindre dramatiska vandringar av diverse svårighetsgrad. Noteras kan också att man har byggt en linbana från centrum och halvvägs upp på ett av de intilliggande bergen. Ett mycket civiliserat, sympatiskt och inte så svettigt sätt att ta sig an ett berg".

Guy Friis skickar en speedwaybild, apropå "Varg-Olles" oväntade uppdykande i spalten nyligen, där han själv, runt 1971, djärvt sladdar genom kurvan i vänstervarv. Guy skriver också:

"Vid den tiden hade jag blivit biten av speedway, och köpt en gammal begagnad JAWA/ESO för att prova på som nybörjare, precis som min brorsa också gjort någon månad tidigare. Det var full gas ut ur en kurva och ut mot rakan. Rakt rör som det var på den tiden, och grussprut från bakhjulet, minimalt framhjulslyft och fortfarande med lite nedlägg. Inget fegåka här inte. Banan på bilden är den som fanns i Ryd i Linköping innan den nya byggdes i Sviestad. Men mest körde tränade vi på Kråkvilan".

Slutligen berättar "Johan K" om Drottninggatan:

"Förr i världen kallades Drottninggatan för Draget med trolig anledning av att främst ungdomar under helgkvällarna 'drog' fram och tillbaka på den gatan. Vidare kan jag berätta att biltrafik var tillåten på Drottninggatan ända fram till dagen H den 3 september 1967 och att man länge till och med tilläts cykla på Drottninggatan mellan klockan 22 på kvällen och klockan 08 på morgonen. Troligen togs den regeln också bort vid högertrafikomläggningen".

Karta: Norrköping