INSÄNDARE Isabella Lövin (MP), miljö- och klimatminister, intervjuades för ett tag sedan i Agenda/SVT. I vanlig ordning undvek hon att ge tydliga svar, bland annat på frågor om Miljöpartiets skatteplanering. Kanske är det så illa, att hon inte är insatt. Vad vi istället fick veta, är att hon själv minsann har råd med ökade miljöskatter. Men om hon får som hon vill, undrar man naturligtvis hur C och L kommer att reagera.

Problemet är, att vi lever i ett samhälle, där personbilen är nödvändig. Hur ska barnfamiljer kunna få dagen att gå ihop utan bilen - med daghem, skola, fotboll, barnens sång och musikintressen med mera. och med jobb miltals från hemmet.

Och det är främst barnfamiljer, som nu drabbas av Miljöpartiets miljöskatter. ”Om man har en tajt budget och priset på drivmedel ökar, så måste man pruta på något annat”, säger Johan Tiljö i Fornåsa i Motala kommun (SVT 10/2). Vilket kanske inte är precis vad hårt pressade barnfamiljer önskar sig. Problemet med miljöskatter generellt är, att dessa drabbar huvudsakligen de stora grupper i samhället, som har begränsade ekonomiska tillgångar, men samtidigt störst behov av flexibla transporter.

Nu får barnfamiljer bidra till att regeringen kan ge bidrag till välbeställda individers rabatterade köp av svindyra lyxbilar. Följden kan bli att mängden äldre bilar i flitig användning ökar.

Utan ytterligare miljöskatter på bil och bränsle får kanske gruppen med de största behoven möjlighet att tidigare byta till eldrivet.

Eller varför inte: ge ett saftigt skrotningsbidrag motsvarande nuvarande elbilssubventioner för den gamla bilen - om den skrotas i samband med byte till rimligt prisatta eldrivna bilar. Inte till svindyra lyxbilar, för vilka subventioner inte behövs.