Insändare Så här presenterar Samhall AB sig på sin egen sida: "Samhall är Sveriges viktigaste företag. Företaget har över 25 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen mer än nio miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag".

Om vi ägnar den sista meningen särskild uppmärksamhet så kan jag och många med mig tyvärr konstatera att nej, så fungerar det ytterst sällan. När det gör det så är det toppen men när det inte gör det så blir det fel mot kunden, individen och varumärket Samhall. Mot kunder skäms man verkligen när det inte fungerar och vi får dåligt gehör från chefer både "högt och lågt", som vill pressa oss och det var alltså inte så Samhall var tänkt att fungera.

Vi får ofta höra att vi är på Samhall på grund av den arbetsförmåga vi faktiskt har och är det inget som passar så är det sjukskrivning som gäller. Men när man går till läkare så anser dom, helt förståeligt, att Samhall borde kunna anpassa arbetet efter den funktionsnedsatta. Kanske har Samhall spelat ut sin roll, är det många med mej som tänker. Vi vill göra vårt yttersta för att kunderna ska bli nöjda, men vi känner oss motarbetade. Vi jobbar många gånger i ett tempo som vilket annat företag som helst och får dålig uppskattning för det från våra närmsta chefer och regionchef.