Flygplatsen: Höj blicken och titta framåt

Jag håller helt och hållet med Anders Wennerblad, om framtida drift av flygplatsen ser ut på samma sätt som den gjort under åren som gått är det bara att lägga ner.

Om bara några år kommer flera inrikeslinjer att ske med eldrivna plan, skriver Anders Andersson.

Om bara några år kommer flera inrikeslinjer att ske med eldrivna plan, skriver Anders Andersson.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Insändare2021-02-15 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Den som måste flyga ska betala själv". NT 10/2.

Med ett nytt företag som driver flygplatsen på detta sätt är det mycket förkastligt med en sådan inriktning. Tyvärr ger inlägget om flygplatsen inget nytt tänkande, det är som det alltid har varit. Miljörörelsen ser det mesta i svart. Varför inte försöka tända en liten gnista och titta på vad framtiden kan ge?

Det jag är säker på är att en ny entreprenör kommer att ta fram nya visioner, idéer, och tankar om hur en flygplats ska drivas i framtiden. Nu när vi befinner oss i en minst sagt besvärlig period för samhället är det väl ett mycket bra läge att höja blicken och titta framåt. Inte bara för flyget utan också för andra transportslag.

Den nya inriktningen för flyget är helt klar. Vi kommer att ha eldrivna flygplan där elen antingen kommer från batterier, bränsleceller (vätgas), hybrider (eldrivna vid start/landning - konventionell vid marschfart).

Med flygplan som susar fram, inte släpper ut några avgaser, är mycket underhållsvänliga och med låga servicekostnader, är detta möjligt.

Successivt byggs nya flygplan som kan ta fler och fler passagerare och år 2025 avgår regelbundna eldrivna flygplan till Visby, Bromma, Landvetter och andra inrikes orter. 

Vi har fraktflyg som går med förarlöst flyg i speciellt framtagna luftkorridorer mellan städerna.

Då har Norrköping en väl fungerande, mycket miljövänlig flygplats med nollutsläpp och med många företagsetableringar relaterade till flyget på plats.

Om Norrköping vill tända ljuset, titta på Mariestad-Sandviken-Gävle, där ser man framåt, där finns visionerna.