Ge tillbaka vår ungdomsrabatt Östgötatrafiken

Östgötatrafiken har smyghöjt biljettpriserna igen. Nej, inte för alla. Rabattkategorin seniorer har förvandlats till det något missvisande pensionärer, vilket innefattar lite fler än tidigare.

Det är hög tid att Östgötatrafiken slutar snåla, skriver Melinda Kandel.

Det är hög tid att Östgötatrafiken slutar snåla, skriver Melinda Kandel.

Foto: privat

Insändare2021-02-17 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De verkliga vinnarna är dock studenterna, som fått riktigt fina prisreduceringar. Betalar kalaset gör vi vuxna mellan 20-25 som inte tillhör någon av grupperna. Helt enkelt: unga arbetare. Vi räknades tidigare till kategorin ungdomar och rabatterades därefter, men nu är det alltså ett trettio procent dyrare fullpris som gäller. Hur beslutsfattarna kan tycka att detta är en rimlig prioritering mitt under en pandemi övergår mitt förstånd.

På spårvagnarna, bussarna och pendeltågen sitter anslag som uppmanar resenären att bara resa om de verkligen måste. En samhällsgrupp som inte måste använda kollektivtrafiken varje dag är studenterna, eftersom deras undervisning nästan helt gått över till distans. En annan samhällsgrupp som inte måste använda kollektivtrafiken varje dag är pensionärer,na eftersom de inte har något jobb att gå till. Genom att prisreducera dessa två grupper kommer dock de icke-nödvändiga resorna att öka. Det är så prisreduceringar fungerar. 



Vi arbetare däremot har inte samma valmöjlighet. Av oss kollektivtrafikanter har få tillgång till bil, och om vi mot förmodan bor någorlunda nära vår arbetsplats, är fötterna så trötta efter en lång dags tungt arbete att promenad inte är ett alternativ. Att höja biljettpriserna för en stor del av detta kollektiv leder knappast till att vi slutar åka. Det kommer bara göra oss fattigare. Med studenternas och pensionärernas tilltagande nöjesåkande följer dessutom ökad trängsel, och därmed smittorisk. 

Missförstå mig rätt. Självklart förtjänar både pensionärer och studenter bättre än den torftighet och till och med fattigdom som ofta präglar deras tillvaro. Men denna prisreducering ska inte betalas av oss städare, byggare, undersköterskor, kassapersonal, lagerarbetare och fritidsledare, som varje dag måste ta buss, tåg och spårvagn till våra jobb och utsätta oss för stora risker för att samhället ska fortsätta fungera. En rättvis prisreducering, är prisreducering för alla. Det är en reducering som bekostas av skattebetalarna och ytterst de rika, och som kompletteras med tätare avgångar för att förhindra trängsel. 

Det är hög tid att Östgötatrafiken slutar snåla, och visar lite tacksamhet mot oss som burit upp samhället genom hela pandemin. Ett första steg är att ge oss våra rabatter tillbaka.