Varför ta bort bankomaten på Vrinnevisjukhuset?

Vid besök på Vrinnevisjukhuset häromdagen ville jag passa på att ta ut lite kontanter men si det gick inte.

Bara under 2020 minskade uttagen i våra automater med över 20 procent, skriver Johan Nilsson, kund- och marknadschef hos Bankomat.

Bara under 2020 minskade uttagen i våra automater med över 20 procent, skriver Johan Nilsson, kund- och marknadschef hos Bankomat.

Foto: Leif R Jansson/TT

Insändare2021-03-05 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Automaten är borttagen. Ytterligare en försämring för gamla och sjuka trots att det talas och skrivs vitt och brett om att värna om just den kategorin.

Automaten på Vrinnevisjukhuset var dels lättillgänglig för patienter och besökare, dels trygg för äldre eftersom den var inomhus. Det är ändå så att många drar sig för riskerna med Swish och Bank-id.

Så snälla banker, låt oss få tillbaka vår uttagsautomat på Vrinnevisjukhuset.

Birgitta Wahlberg 

Svar direkt

Vi på Bankomat förstår frustrationen över att automaten på Vrinnevisjukhuset togs bort. Det är många människor i samhället, inte minst bland de äldre, som inte klarar vardagen utan kontanter. Bankomat strävar efter att de som vill använda kontanter ska kunna göra det.

Samtidigt sjunker efterfrågan på kontanter snabbt. Bara under 2020 minskade uttagen i våra automater med över 20 procent. Vi följer kontinuerligt uttagen, och vissa automater används så lite att vi tar bort dem. Så var fallet på Vrinnevisjukhuset.

När vi överväger att ta bort en automat tittar vi också på om det finns andra möjligheter att ta ut kontanter i närområdet. I Norrköping har vi tolv automater.

För oss är det viktigt att få människors åsikter om vilka automater som ska prioriteras och vi är tacksamma för alla synpunkter.

Johan Nilsson
Kund- och marknadschef, Bankomat AB