Kommunen bör ta avgift för elsparkcyklarna

Elsparkcyklarna blir allt fler i Norrköping. De körs på trottoarer, på gatan, inte sällan mot färdriktningen, med fler än en person på cykeln och i hög hastighet.

I Malmö och Göteborg införs avgifter för elsparkcyklar. Vad görs i Norrköping undrar Göran Gabrielson.

I Malmö och Göteborg införs avgifter för elsparkcyklar. Vad görs i Norrköping undrar Göran Gabrielson.

Foto: Mostphotos/Allan Wallberg

Insändare2021-06-21 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De står parkerade och ligger slängda så att de hindrar framkomligheten och bidrar till oordning i trafiken Än värre är att de är inblandade i allvarliga olyckor, till och med dödsolyckor. 

Själv blev jag nyligen nära nog omkullkörd bakifrån på trottoaren av en elsparkcyklist när dennes axel slog in i min axel med hög hastighet. Båda lyckades dock hålla balansen denna gång.
Vad gör Norrköpings kommun? 
I Malmö har elsparkcyklarna avgiftsbelagts -1 825 kr per cykel och år - och i Göteborg ska avgifter införas per cykel med en beräknad intäkt för kommunen på 6 000 000 kr per år. Även avgift för illa parkerade cyklar införs, vilket ska motsvara kostnaden för en flytt.
Vad gör Norrköpings kommun!? Tillåter fler elsparkcyklar utan villkor och krav?