Kollektivtrafik även för oss som inte arbetspendlar

Vi vill återigen belysa problemen för våra årsrika medlemmar när det gäller att ta sig till olika aktiviteter med de allmänna kommunikationsmedel som står till buds inom kommunen.

Man borde kunna ha samma tänk för tätortstrafiken som när det gäller landsbygdstrafiken, där man trafikerar samma sträcka dels med ordinarie bussar och dels med expressbussar, skriver

Man borde kunna ha samma tänk för tätortstrafiken som när det gäller landsbygdstrafiken, där man trafikerar samma sträcka dels med ordinarie bussar och dels med expressbussar, skriver

Foto: Annika Ekstedt

Insändare2021-05-10 19:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det kan gälla att besöka läkare, apotek, göra matinköp eller att besöka andra affärer. Samma sak när man vill träffa släkt och vänner eller gå på bio, teatrar, utställningar och föreningsträffar..

Ett problem för ovanstående resenärer är de indragna hållplatserna för spårvagn och buss samt de omlagda bussturerna i Norrköping. Långtifrån alla äldre har färdtjänst, råd att ta taxi eller någon som kan erbjuda skjuts till och från olika besök och aktiviteter.

Östgötatrafiken förklarar de indragna hållplatserna med att man måste tillgodose arbetspendlarnas behov att snabbt komma fram till sin slutdestination. Med lite god vilja skulle problemet gå att lösa. Man borde kunna ha samma tänk för tätortstrafiken som när det gäller landsbygdstrafiken, där trafikeras samma sträcka dels med ordinarie bussar och dels med expressbussar. Vissa avgångar med spårvagn/buss skulle då inte stanna vid alla hållplatser, medan andra trafikerar samtliga hållplatser.

En annan önskan gäller servicelinje 191, som trafikerar de södra stadsdelarna i Norrköping. De som utnyttjar linjen bör ha möjlighet att få en mötespunkt vid eller i närheten av Söder tull istället för att som nu åka i en halvcirkel runt söderstaden. Det lilla tillägget skulle betyda mycket för de boende, som på ett enkelt sätt skulle nå båda spårvagnslinjerna samt många busslinjer.

Var femte person i befolkningen är över 65 år. Kollektivtrafiken måste kunna serva även andra resenärer än arbetspendlare.