Saknas intresse för cyklisterna

Att biltrafiken gynnas på bekostnad av kollektiv-, gång- och cykeltrafik är inte så underligt, eftersom bilismen har flera och starka intressegrupper.

Insändare 24 november 2021 20:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Bilen står fortfarande högst i hierarkin" NT 17/11

Några exempel: Volvo, Scania, bilhandlarlobbyns Bil Sweden, åkeribranschen, däck-, väg-, drivmedels- och serviceföretag, Bensinskatteupproret och otaliga motorklubbar. 

Vilka ekonomiska krafter företräder cyklisternas intressen?

Norrköping är en stad med starkt bilintresse och bilberoende, vilket kommunpolitikerna är väl medvetna om. Därför nedprioriteras underhåll och byggande av fler och säkrare cykelbanor. 

När det exempelvis anordnas Cykelns dag och aktiviteter med miljöanknytning, bekräftas (o)intresset med en handfull deltagare, medan motorjippon ofta samlar tusentals personer. 

Kanske några förklaringar till varför cyklisterna placeras längst ner i trafikslagens hierarki?


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Här är uppgifterna – som kan ge städerna försprång i jakten på jättefabriken?

Insändare: Oacceptabel hantering av skatte-medel

Klart: Han blir ny näringslivsdirektör i Norrköping: "Jag är superladdad"

Förslaget: Låt förskolepersonal slippa karensavdrag

"Måste få konkreta exempel – inte övergripande kritik"

Visa fler