Se möjligheterna med att bo på landet

Enligt NT:s ledarskribent Hans Stigsson skulle ett sänkt bensinpris med en krona per liter - som Moderaterna och Sverigedemokraterna föreslagit - leda till större möjligheter till långsiktig omställning för miljön.

Debatt 20 oktober 2021 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Hot mot både människa och miljö" NT 14/10

Anta då att en person som kör 4000 mil per år med en skapligt bensinsnål bil som drar runt 0,5 l/mil tar prissänkningen på en krona per liter och stoppar i sparbössan. Efter ett år ligger det då 2000 kr i sparbössan. Efter hundra år 200 000 kr. Förmodligen kommer inte pengarna ens då räcka till en elbil. Under tiden har personen hunnit släppa ut åtskilligt med koldioxid. Däremot kan det säkert liksom andra populistiska förslag ge några röster.

 

Att bo utanför tätorter kostar mer i transporter och ännu mer när bensinpriserna höjs men en sänkning av bensinpriserna leder också till att omställningen till kollektivtrafik, cyklande och gående i tätorterna inte premieras. Höj då istället reseavdraget som kommer de som bor på landsbygden till godo.

Många som bor på landsbygden äger sina hus och har ofta kunnat köpa dem till ett lägre pris än i en tätort. 

Ägandet ger flera möjligheter när vi nu måste ställa om. Oftast är det möjligt att låna på sin bostad till en förmånlig ränta om man vill köpa en elbil. På taket kan man sätta solceller så blir man mindre beroende av höjda energipriser och kan ladda sin elbil gratis. På tomten kan man kanske borra efter bergvärme och sänka sina uppvärmningskostnader. I garaget kan man också ha en laddstolpe.

 

För den som bor i en lägenhet i tätorten finns ofta inte dessa möjligheter, elpriset och fjärrvärmen måste köpas av något energibolag där priserna med all sannolikhet kommer att höjas. Laddstolpar saknas ofta och är om de finns ganska dyra att ladda vid och på en hyreslägenhet kan man inte låna.

Så visst finns det olägenheter med att bo på landsbygden med bilberoende och ökade energipriser men det ger också många möjligheter att delta och bidra till den omställning som vi måste göra. 

Kenneth Malmsborg

Svar direkt

Nej, jag föreslår inte någon sänkning med ett fast belopp. Däremot anser jag att dubbelbeskattningen leder till orimligt höga bränslekostnader för såväl privatpersoner som företag – och i synnerhet på landsbygden. Vi måste ta den oro många människor ger uttryck för på allvar i den stund omställningen till ett mer miljövänligt samhälle ska vara möjlig att göra.

Hans Stigsson


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa