Alla skolor kan bli bra skolor
Rektorernas förmåga att få med sig hela personalen är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn. Därför läggs i dag ett förslag om belönings-/bonussystem för chefer som är beredda att ta på sig de mest krävande utmaningarna, skriver Lars Stjernkvist (s), Lotta Andersson (v) och Anita Jonsson (mp).
För oss i koalitionen är förmågan att hjälpa elever i behov av särskilt stöd den viktigaste kvalitetsfrågan, skriver Lars Stjernkvist (s), Lotta Andersson (v) och Anita Jonsson (mp). Foto: Erik G Svensson
Foto: ERIK G SVENSSON
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
i dag ett förslag om belönings-/bonussystem för chefer som är beredda att ta på sig de mest krävande utmaningarna. Syftet är att locka de bästa ledarna till de svåraste uppdragen, och framför allt, att få dem att stanna kvar till dess att skolorna uppnått kunskapsresultaten. Vi är i och för sig inga varma anhängare av bonussystem och ökade löneskillnader. Men om man med förslagsvis en extra månadslön belönar skolledare som gör mest för elever som tidigare fått minst, ja, då är jag beredd att pröva idén.Vi kommer att diskutera detta och andra förslag på dagens sammanträde och sedan utforma dem slutligt i dialog med personalens företrädare. Delaktigheten är viktig. Men vi är inte beredda kompromissa om målet; alla skolor ska redovisa bra resultat.