Alla skolor kan bli bra skolor

Rektorernas förmåga att få med sig hela personalen är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn. Därför läggs i dag ett förslag om belönings-/bonussystem för chefer som är beredda att ta på sig de mest krävande utmaningarna, skriver Lars Stjernkvist (s), Lotta Andersson (v) och Anita Jonsson (mp).

För oss i koalitionen är förmågan att hjälpa elever i behov av särskilt stöd den viktigaste kvalitetsfrågan, skriver Lars Stjernkvist (s), Lotta Andersson (v) och Anita Jonsson (mp). Foto: Erik G Svensson

För oss i koalitionen är förmågan att hjälpa elever i behov av särskilt stöd den viktigaste kvalitetsfrågan, skriver Lars Stjernkvist (s), Lotta Andersson (v) och Anita Jonsson (mp). Foto: Erik G Svensson

Foto: ERIK G SVENSSON

Norrköping2008-06-10 00:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När den styrande koalitionen i Norrköping tillträdde för snart två år sedan gav vi ett mycket klart besked; målet är att alla skolor i Norrköping ska vara bra skolor. Arbetsmiljön ska vara trygg och trivsam och eleverna klara sig bra kunskapsmässigt. Ingen ska behöva acceptera eller välja bort en skola på grund av att den är dålig. När Skolverket för några veckor sedan presenterade resultatet av en omfattande granskning av Norrköpings skolor kunde vi konstatera att vi har en bra bit kvar till målet. Granskningen resulterade förvisso i en hel del positiva omdömen. Vi har en tydlig styrning av skolorna och generellt fick skolorna guldstjärnor för sitt värdegrundsarbete. Dessutom har många skolor som tidigare redovisade dåliga resultat svarat för anmärkningsvärda uppryckningar.Men det räcker inte. Skolverket pekade som sagt också på flera brister. På framför allt två punkter menar vi att kritiken är särskilt allvarlig.För det första menar Skolverket att det finns brister på flera skolor när det gäller stödet till elever i behov av särskilt stöd. Det handlar ibland om att stödet sätts in för sent, ibland om att det inte är tillräckligt bra stöd och i vissa fall befaras att eleverna inte får något stöd över huvudtaget. För det andra pekar Skolverket på att det är stora skillnader mellan skolorna när det gäller elevernas resultat. Visserligen kan vi hävda att skillnaderna trots allt är relativt små om vi jämför oss med andra större kommuner. Men det är ingen tröst. Mer måste göras för att höja de skolor som ligger lägst.En hel del har redan gjorts. Under de två senaste åren har vi skjutit till resurser för att särskilt stödja elever i behov av särskilt stöd. Riktade insatser har gjorts och görs på flera skolor.Kommunen är skyldig att redovisa vad som ska göras med anledning av Skolverkets kritik. Förvisso räcker det om vi lämnar våra svar i början av hösten, men redan i dag kommer barn- och ungdomsnämnden att ta ställning till flera förslag. För oss är det viktigt att driva på arbetet för ökad rättvisa mellan elever och skolor.Därför föreslås förstärkningar av stödet till elever i behov av särskilt stöd. Föräldrar som hör av sig vittnar om samma sak som Skolverket, nämligen att vi väntar för länge med att sätta in kraftfulla åtgärder. Stödet måste sättas in direkt när vi märker att barn inte hänger med i skolan. Dessutom krävs kompetensutveckling för att kunna sätta in rätt åtgärder. Alla skolor ska ha tillgång till specialpedagogisk kompetens.För oss i koalitionen är förmågan att hjälpa elever i behov av särskilt stöd den viktigaste kvalitetsfrågan. I förlängningen blir vi alla vinnare om vi vägrar acceptera att någon hamnar på efterkälken. Forskning och erfarenhet visar entydigt att alla skolor kan bli bra skolor, om vi bara förmår ge alla lika förutsättningar. Mycket har som sagt redan gjorts för att utjämna skillnaderna mellan skolorna. Detta arbete ska fullföljas. Därför är vi beredda att pröva en del okonventionella metoder. Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete för att differentiera lönerna inom skolan. Vill vi ha en bra skola måste vi vara beredda att betala bra löner till personalen. Men på vissa skolor är det särskilt viktigt att ha engagerade anställda. När barnen kommer från hem utan studietraditioner ställs särskilt stora krav på skolans personal. Detta tycker vi ska märkas i lönekuvertet. Skolledningen har en nyckelroll. Rektorernas förmåga att få med sig hela personalen är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn. Därför läggs
i dag ett förslag om belönings-/bonussystem för chefer som är beredda att ta på sig de mest krävande utmaningarna. Syftet är att locka de bästa ledarna till de svåraste uppdragen, och framför allt, att få dem att stanna kvar till dess att skolorna uppnått kunskapsresultaten. Vi är i och för sig inga varma anhängare av bonussystem och ökade löneskillnader. Men om man med förslagsvis en extra månadslön belönar skolledare som gör mest för elever som tidigare fått minst, ja, då är jag beredd att pröva idén.Vi kommer att diskutera detta och andra förslag på dagens sammanträde och sedan utforma dem slutligt i dialog med personalens företrädare. Delaktigheten är viktig. Men vi är inte beredda kompromissa om målet; alla skolor ska redovisa bra resultat.
Läs mer om