Betyg kan bli elevens räddning

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

om betyg2008-02-27 00:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag är uppväxt med betyg, både i skolämnena och i uppförande. Tack och lov för det! För jag behövde tydlighet och konkreta åtgärder när jag gick i skolan. Diskussionen om betyg är viktig för mig. När jag gick i skolan i Chile hade vi betygsskala 0 till och med 7. Betyg från 4 till 7 skrevs med blå penna och då visste jag och mina föräldrar att jag inte riskerade att gå om en årskurs. Om jag hade fått "röda betyg", det vill säga från 3 ner till 0, visste mina föräldrar och jag att man måste gå om kursen. Föräldrar och eleven visste vad som gällde från första början.Om det i en klass fanns elever med svårigheter att nå de "blå" betygen, delades klassen i tre olika rader, A, B och C. I rad A satt flickorna, (jag gick på flickskola) som hade i betyg 6 och 7. I rad B satt flickorna som hade betyg 5 och 4, och på rad C de som hade betyg 3 och neråt. Här resonerar man att ett dåligt betyg inte är dåligt betyg så länge vi gör något åt situationen.Med hjälp av den indelningen gjorde det att rad C fick extra mycket hjälp för att de så småningom kunde flyttas till rad B, och så vidare. Till slut blev hela klassen en enda rad, A eller B. Det gjorde att både elever och föräldrarna fick ta del av ett effektivt och naturligt system att komma ifatt de andra, och nå upp till ett synligt och informativ resultat. Ett dåligt betyg kan vara den indikatorn som räddar ett barn från utanförskap, då skolan, föräldrarna och eleven får vetskap om hur han/hon ligger till så att stöd sätts in i tidigt stadium om behovet finns. Det kan bli barnets/ungdomens räddning.Föräldramöten hölls en gång i månaden och man kallade även föräldrarna till skolan vid behov och
i god tid. Jag ser inte betyget som ett hot utan som ett självklart och nödvändigt pedagogiskt instrument som skolan och läraren ska använda som vägledning i det pedagogiska arbetet. Betyget är "språket" som skolan ska använda
i dialogen med föräldrar och elever. Betygen visualiserar och ger konkret information för föräldrar om hur det går för barnet i skolan.Betyget blir dessutom en viktig och konkret information även för de föräldrar som inte ännu har hunnit lära sig det svenska språket. Det underlättar för föräldrarna att förbli delaktiga i skolarbetet där huvudansvaret förblir föräldrarnas, hemmets. Skolan ska vara den institution som är bäst lämpad för att lära ut kunskap. Utbildning är verktyget vi utrustar våra barn och ungdomar med idag för att de skall kunna bemöta konkurrensen i morgon. Det är vårt ansvar. Finns det egentligen några problem i skolan? Jag läste häromdagen att det var överdrivet att det skulle finnas problem i skolan. De vuxna som vi lämnar våra barn till och litar på förnekar i massmedia att det finns problem. Samtidigt så kan vi konstatera att i vissa skolor går drygt 30 procent av eleverna ut nian utan kompletta betyg i kärnämnena, där skolk är en orsak. Vi läser i tidningarna om hur man hotar och till och med misshandlar skolpersonal. Skolk betraktas som en mindre förseelse och trots alla problem som skolk drar med sig får det inte den dignitet som det ska ha. Skolk måste förebyggas.Vad ska vi egentligen göra? Jag kan inte acceptera att vi på grund av avsaknad av insikt i denna så uttjatade fråga, medverkar till att barn slås ut redan
i grundskolan. Vi kan inte fortsätta att agera lite och då och då i denna fråga, det är vi skyldiga våra barn och ungdomar i Norrköpings kommun.I skolan vilar en stor del av ansvaret att forma morgondagens samhälle. Det är i skolan som barn får sina första upplevelser av integration, jämställdhet, vänskap och värderingar som de ska ha med sig i livet. Vi kan inte lämna över hela ansvaret på skolan att forma trygga barn om vi inte hjälper till och tar fram relevanta regler som vägleder skolarbetet.Bättre att stämma i bäcken i stället för i ån!
Läs mer om