Polishämtning hjälper inte mot skolk
Det är absurt att tänka sig att polisen dagligen skulle sköta hämtning och skjutsning till skolan av vissa elever, skriver Lars Stjernkvist (s), Anita Jonsson (mp), Lotta Andersson (v).
Målet måste vara att få en skola där strävan efter djupa och breda kunskaper åt alla är det viktigaste och där varje frånvarotimme är en missad möjlighet, skriver Lars Stjernkvist (s), Anita Jonsson (mp), Lotta Andersson (v). Foto: Malin Rudblom/scanpix
Foto: MALIN RUDBLOM
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
i Klockaretorpet.Det är mot den här bakgrunden som vi ställer oss - milt uttryckt - frågande till Jan Björklunds funderingar på att återinföra polishämtning av skolkande elever.Ja, egentligen borde vi kanske inte bli upprörda eller förvånade. Numera vet vi att hårdare tag är Björklunds svar på alla tänkbara skolfrågor. Men med hårdare tag kommer vi sällan åt grundorsakerna till skolk och otillåten frånvaro. Det finns framför allt två skäl till att vi tycker Björklunds förslag leder fel.För det första pekar det ensidigt ut skolkarna som skyldiga. Självklart måste skolplikten respekteras och målet vara att alla kommer till skolan men det betyder inte att det alltid är elevens eller ens föräldrarnas fel att det inte fungerar. För det andra behövs polisen för andra uppgifter. I Norrköping finns kriminella gäng som definitivt förtjänar att ha polisen i hälarna. Det är bättre att polisen jagar bovar och banditer i stället för skolkande elever. Det är absurt att tänka sig att polisen dagligen skulle sköta hämtning och skjutsning till skolan av vissa elever. Just när det gäller skolket är orsakerna nästan lika många som skolkarna. Det kan bero på problem som inte direkt har med skolan att göra. Inte minst då är det helt avgörande att skolan samarbetar nära med bland annat socialtjänsten. I andra fall anar vi förklaringen i skolans brister. Den verkligt viktiga utmaningen blir då; hur skapa en skola som förmår möta alla barn och ungdomar? En skola dit barn och ungdomar kommer frivilligt och där de känner sig trygga. Grunden för allt arbete mot skolk är att skolan kontrollerar närvaron och informerar föräldrarna. Men den allra viktigaste utmaningen för en skola är att förmedla budskapet att den som inte är i skolan missar något. Det är för att nå detta mål som projektet
i Klockaretorpet startats och som det pågår ett utvecklingsarbete i hela Norrköping.Målet måste vara att få en skola där strävan efter djupa och breda kunskaper åt alla är det viktigaste och där varje frånvarotimme är en missad möjlighet. Skolk är inte fråga om disciplin och straff utan en gemensam uppgift som ska lösas. Lotta Andersson (v)