Så blev Curva Nordahl en fullständig succé

Alla 1 800 stolarna över till familjeläktaren och endast 595 kronor för ett årskort. Det gjorde Curva Nordahl till en knallsuccé.

Fotboll, Guldköping2015-11-05 02:00

Det fanns flera förebilder. Stadio Giuseppe Meazza i Milano, Olympiastadion i Rom och Constant Van Den Stock Stadion i Anderlecht.

– Jag fick många intryck från Swedbank Stadion i Malmö, berättar IFK Norrköpings marknadsansvarige Mårten Jacobsson om hur Curva Nordahl föddes.

Tillsammans med Peking Fanz och driftiga tvillingarna Billy och Dennis Petersson växte idén.

Familjen Nordahl gav klartecken och dåvarande klubbdirektören Magnus ”Munken” Karlsson drev projektet på Nya Parken. Stolar flyttades över till familjeläktaren och istället kom räcken upp.

Vid allsvenska premiären mot Örebro invigdes Curva Nordahl – norra stå med plats för 4 500 åskådare. Inför matchen täcktes publik-havet av ett gigantiskt porträtt av legendariske IFK-stjärnan Gunnar Nordahl.

– Det blev lite kontinentalt. Tänk att pappa fick en egen kurva. Fantastiskt roligt. Jag är jättetacksam, säger sonen och förre IFK-tränaren Thomas Nordahl som då satt på läktaren med delat hjärta för premiärlagen.

”Don Tommaso” hoppas att tv-sändningarna ”Uno, kryss, due” på 1990-talet introducerade en gnista till den nya läktarkulturen som blommat upp i Norrköping och på andra platser.

– Nästa gång jag kommer till en IFK-match ska jag ställa mig på Curva Nordahl.

Curva Nordahl blev en jättesuccé för publiken och spelarna. Stämningen växte och trycket ökade. Stora bortaklackar överröstades. Pontus Franzén var den store hejaklacksledaren bland halsdukarna och efter segrarna höll spelarna i allsången från planen.

– Det har sett jättebra ut och inga bråk har det varit. Det är jätteroligt. Hoppas att det håller i, tycker Thomas Nordahl.

Lika belåten är Mårten Jakobsson som mötte många tvivlare till en början.

– Det var inte många som trodde att det skulle lyckas. Men det blev helt rätt.

Genom det låga kampanjpriset lyckades IFK sälja 1 600 årskort till Curva Nordahl i år. Till nästa år siktar man på 2 500.

I snitt har det varit runt 2 500 åskådare på Curva Nordahl under året och totalt på Nya Parken 10 296 per match.

– Nyckeln till farmgången är att vi lockat en blandad publik. Dessutom finns det en gammal ståplatskultur från tiderna på berget och vid Klockan, säger Mårten Jacobsson.

Till nästa år siktar han på att utveckla projektet med familjeläktaren och att få ”vita väggen” att växa på Curva Nordahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!